Verkopen op Amazon in Amerika via amazon.com is iets waar nieuwe Amazon verkopers niet snel aan denken. Dit terwijl de afzetmarkt gigantisch is en er echte kansen liggen om volume te draaien. Door gebruik te maken van Amazon FBA in Amerika kun je als Amazon verkoper voorraad in Amerika aanleggen, en verkopen. In dit artikel sommen we 5 redenen op waarom je als Amazon verkoper in Amerika zou moeten verkopen.
1. Verkopen via Amazon in Amerika: De Cijfers
Laten we beginnen met de cijfers. Aantal Amazon Prime leden in Europa: 38 miljoen. Aantal Amazon Prime leden in Amerika: 112 miljoen. Dit betekent een klantenpoule van 112 miljoen die jouw producten de dag erna in huis zouden kunnen hebben. Deze afzetmarkt kan je niet over het hoofd zien.

2. Fulfilment by Amazon (FBA) in de US
Net zoals in Europa kun je als Amazon verkoper gebruik maken van Fulfilment by Amazon (FBA) in Amerika. Daarvoor heb je wel een aantal dingen nodig zoals een lokale LLC, een lokaal postadres dat je kunt verifieren middels elektriciteitsrekeningen of bank afschriften, en eem lokaal bankrekening. Dit klinkt misschien als een hoop maar alle documentatie om te beginnen met verkopen op Amazon in Amerika is redelijk eenvoudig te regelen.
3. Amazon is het “go to” e-commerce platform in Amerika
Amazon is opgericht in 1994 en heeft sinds 2000 een enorme groei doorgemaakt. De Amerikaan is meer gewend aan dit platform dan de Europeaan is. Voor een Amerikaan is Amazon het go-to platform als er iets aangekocht moet worden. Terwijl we in Europe nog vechten met lokale concurrentie zoals Bol.com in Nederland en Real.de in Duitsland heeft Amazon in Amerika zo goed als een monopolie te pakken. Daar wil je als verkoper natuurlijk op in haken.
4. De belastingvoordelen als Amazon verkoper in Amerika
In bepaalde staten in Amerika is er geen VAT (oftewel BTW) aanwezig. Dat betekent dat je Amazon bruto omzet ook meteen je netto omzet is. Dit terwijl je in Nederland 21% afdraagt en in Duitsland 19%. Die extra marge kun je bijvoorbeeld gebruiken om de extra logistieke kosten te dekken, of om meer advertentie budget uit te geven om zo meer te verkopen via Amazon US.
5. Een cultuur die dicht bij ons staat
Als Nederlanders zijn wij opgegroeid met Amerikaanse cultuur. Zowel met muziek, films, entertainment en business zijn we behoorlijk ge-amerikaniseerd. Dit heeft zijn voordelen bij het maken van listings op amazon.com. Je weet namelijk enigszins hoe de consument denkt en hoe je jouw product moet verkopen. Dit is lastiger dan bijvoorbeeld verkopen op Amazon in Frankrijk, Spanje of Italië. Daar liggen de landen geografisch gezien dichter bij ons, maar liggen onze culturen verder uit elkaar.