Amazon Inventarisschade en -verlies: Je geld terugkrijgen met terugbetalingen

Amazon-FBA-Reimbursement-Service-Krijg-geld-terug-van-Amazon

In het kort

  • Wat zijn Amazon FBA Reimbursements;
  • Welke vergoedingen zijn er mogelijk;
  • Hoe krijg je deze terug.

Leestijd: 6 minuten

Van tijd tot tijd zal Amazon je inventaris kwijtraken, onjuiste tarieven gebruiken of zich op andere manieren vergissen. Dat gebeurt nu eenmaal. En hoewel Amazon een terugbetalingsbeleid heeft, is het proces complex en tijdrovend. Vaak weten verkopers niet eens van fouten als ze hun accounts niet goed in de gaten houden. Dat kan betekenen dat ze winst mislopen.

Jij zou ook kunnen verliezen.

Laten we eens kijken naar het terugbetalingsbeleid van Amazon en hoe je je geld terug kunt krijgen. Het is tenslotte jouw geld en je hebt er recht op.

Wat zijn Amazon FBA Reimbursements?

Deze vergoedingen zijn financiële compensaties voor je verliezen in verband met je inventaris die via FBA is opgeslagen en verwerkt.

Als je een FBA verkoper bent, vertrouw je Amazon de afhandeling van je bestellingen toe, van opslag tot verzending. Als er fouten worden gemaakt, is Amazon daar verantwoordelijk voor - en voor het dekken van je verliezen. Dat is waar de Amazon FBA Restitutie diensten om de hoek komen kijken. Maar je moet zelf een verzoek indienen.

Het Amazon FBA Reimbursement Policy

Dit beleid is als een reglement waarin alle gevallen staan waarin je een terugbetaling kunt aanvragen. Het omvat verschillende soorten fouten, zoals niet in rekening gebrachte inventaris, schade, te hoge kosten, verkeerd afgehandelde retouren, enzovoort.

Als er dingen misgaan met FBA-activiteiten, is het beleid de plek waar je moet zijn voor begeleiding.

Soorten Amazon FBA vergoedingen

Je kunt het Amazon vergoedingenbeleid doornemen om elk type grondig te leren kennen, maar hier is een beknopte lijst van de meest voorkomende.

Verloren inventaris

Probleem: je voorraad raakt zoek of wordt vermist in de Amazon magazijnen.

Reden: dit kan gebeuren door verschillende dingen, zoals dingen die op de verkeerde plaats zijn neergezet, fouten in de verzending of problemen met de manier waarop Amazon de inventaris intern beheert.

Beschadigde inventaris

Probleem: je inventaris is beschadigd in de Amazon magazijnen

Reden: verkeerde behandeling tijdens fulfillment/transport of onjuiste verpakking. Soms geeft Amazon een vergoeding zodra de schade is opgemerkt, maar veel beschadigde goederen blijven onopgemerkt.

Soorten schade zijn onder andere: warehouse handling schade (items zijn beschadigd door Amazon magazijnmedewerkers), transportschade (items zijn beschadigd tijdens transport).

Te hoge kosten

Probleem: Amazon brengt kosten in rekening voor alle FBA-diensten zoals fulfillment, gewichtsverwerking, opslag, verhuizingen of afvoer. Soms worden er fouten gemaakt en krijg je te hoge kosten in rekening gebracht.

Reden: verkeerde berekening van opslagkosten door onjuiste metingen / onjuist gewicht / in rekening brengen van producten die niet daadwerkelijk zijn verwijderd / etc.

Onnauwkeurige terugbetalingen / ontbrekende retourzendingen

Probleem: Amazon betaalde het verkeerde bedrag terug / bracht onnodige kosten in rekening, of de terugbetaling werd niet geïnitieerd door de retourzendingen van de klant.

Reden: het product is geretourneerd door de klant, maar is niet verwerkt door Amazon.

Problemen met inkomende zendingen

Probleem: problemen met ontvangst en/of verwerking van inventaris tijdens inkomende zendingen.

Reden: de inventaris is verkeerd geplaatst of verkeerd geteld in de magazijnen van Amazon toen zij uw zendingen ontvingen.

Hoeveel is Amazon je schuldig?

Om er zeker van te zijn dat je het geld krijgt dat je verschuldigd bent, is het belangrijk om te begrijpen hoe Amazon het zelf berekent.

Bekijk de schikkingsrapporten van Amazon om te zien hoeveel ze zeggen dat je moet terugkrijgen voor elk item dat ontbreekt of kapot is. Vergelijk die gegevens vervolgens met de verwachte terugbetalingswaarden uit je administratie.

Als je verschillen vindt, kun je je zaak beargumenteren met bewijzen om te proberen het juiste bedrag terug te krijgen. Het is tenslotte volgens de regels van Amazon.

Waarom treden er verschillen op? Als Amazon geen informatie heeft om de geschatte productprijzen te berekenen, kan het zijn dat ze gokken op basis van de prijs van vergelijkbare producten. En dat komt misschien niet overeen met je daadwerkelijke producten, dus de vergoedingen zijn ook niet nauwkeurig.

Omdat discrepanties en fouten voortdurend voorkomen, is het goed dat Amazon een manier biedt om je geld terug te krijgen. Het controleproces kost je echter veel tijd en moeite. Dat is waar Regainables om de hoek komt kijken. Als je je aanmeldt bij Regainables om het harde werk voor je te doen, bespaar je een hoop tijd en betaal je je terug zodra je geld binnenkomt.

Amazon FBA vergoedingen aanvragen

Hoe dien je een claim in? Dat hangt af van het probleem en wanneer het zich voordeed tijdens het fulfillmentproces.

Verzending naar Amazon

Het probleem deed zich voor: tijdens de verzending naar Amazon

Volg: het proces "Verzending naar Amazon".

Mogelijk moet je de volgende gegevens verstrekken: verzendgegevens zoals trackingnummers, leveringsbewijzen en bewijs van verlies of schade.

Fulfillment Center

Het probleem deed zich voor: binnen de Amazon fulfilment centers.

Volg: het proces "Fulfillment Center Operations".

Mogelijk moet je: voorraadafstemmingsrapporten of andere ondersteunende documenten overleggen.

FBA-retourzendingen van klanten

Het probleem deed zich voor: binnen bij de afhandeling van retourzendingen van klanten (verwerkingsfouten of zoekgeraakte artikelen).

Volg: het "FBA Customer Returns" proces.

Mogelijk moet je: details verstrekken over specifieke bestellingen die worden geretourneerd.

Verwijderingen (Removals)

Het probleem is opgetreden bij: het afhandelen van een Amazon-verwijderingsopdracht (onverwerkte, beschadigde of weggegooide items tijdens het verwijderen).

Volg: het proces "Verhuizingen".

Mogelijk moet je: ondersteunende documentatie over je verhuisbestellingen overleggen.

Eenvoudig vergoedingen krijgen

Als u uw winst wilt behouden, moet u uw orders voortdurend controleren en audits uitvoeren. En dat kost veel tijd en moeite.

Verkopers moeten voortdurend hun gegevens vergelijken met die van Amazon om er zeker van te zijn dat de cijfers voor elk product en de voorraadniveaus overeenkomen met de in rekening gebrachte vergoedingen. En het vinden van afwijkingen is nog maar het begin. Verkopers moeten ook het proces van het indienen en beheren van claims afhandelen.

Wij werken hiervoor samen met Regainables en gelukkig kun je Regainables dat allemaal voor je laten doen.

FBA-verkopers verliezen vaak tot 3% van hun potentiële jaarlijkse inkomsten door FBA-fouten. Zij kunnen ervoor zorgen dat dat percentage in jouw zak blijft.

Regainables vereenvoudigt het hele proces. Zij onderzoeken je account, documenteren eventuele discrepanties, handelen het claimproces af en het enige wat jij hoeft te doen is beslissen hoe je je herverdiende geld gaat gebruiken.

Neem vandaag nog contact met ons op en win terug wat u bent kwijtgeraakt.

Scroll naar top