Amazon komt in 2020 naar Nederland. Maar wat moet de webwinkel gigant financieel inleveren om ons kikkerlandje binnen te komen?
De verwende Nederlandse Webwinkel Consument zal niet eenvoudig over te halen zijn om over te stappen naar een nieuw e-commerce platform. Uit onderzoek van het consultancybureau Simon-Kucher & Partners uit 1.129 ondervraagden blijkt dat Amazon zijn prijzen ten minste met 10% zou moeten verlagen om de interesse te wekken van de Nederlandse Consument. Alsnog zal dan ongeveer 43% van de Nederlandse consumenten het liefst blijven hangen bij de huidige webshops. Dit betekent immers niet dat de hoop verloren is voor Amazon.
- De helft van de Nederlanders (44%) is wel bereid om iets te bestellen bij Amazon, voornamelijk door het gigantische aanbod (Amazon Duitsland heeft bijvoorbeeld een assortiment dat 10x groter is dan bol.com, coolblue en Zalando bij elkaar);
- Amazon zal dan wel een lagere prijs moeten hanteren (71%) of een aantal scherpe aanbiedingen moeten runnen (24%).
Oftewel, Amazon moet het gaan spelen op markt aandeel. De manier om markt aandeel in Nederland te winnen zal een lage prijs strategie zijn op de categorie waar Nederlanders het meest waarschijnlijk zijn iets te bestellen: Electronica, en klein huishoudelijk apparatuur.
Amazon naar Nederland: Waarom een korte levertijd de winning factor niet meer is.
Terwijl in andere (grotere landen) Amazon het hard speelt op korte levertijden en daarmee extra inkomsten binnentikt (maandelijks Amazon Prime abonnement), is dat in Nederland al niet meer van toepassing. Slechts 13% van de ondervraagden vond dit namelijk een goede reden om op Amazon te bestellen. Dit komt natuurlijk omdat wij <24 uur levertijden al lang gewend zijn. Dit is niks nieuws meer.
Als Amazon naar Nederland komt zal de Nederlandse Consument dus niet alleen verwachten dat bestelde product snel in huis ligt, maar ook dat het minimaal 10% goedkoper is dan zijn concurrenten Bol.com, Coolblue of Zalando. Amazon zal dus flink gaan in moeten leveren om zijn entree te maken in de Nederlandse markt.
Haha amazon heeft een gigantisch budget om de prijzen voorlopig wel naar beneden te gooien om marktaandeel te pakken. Die paar miljardjes kunnen ze wel missen om de concurrenten eruit te gooien.