12 en 13 juli 2022 is het grootste Amazon evenement terug; Amazon Prime Day! Dit evenement bestaat wereldwijd al sinds 2015 en is vergelijkbaar met evenementen als Black Friday.
Amazon Prime Day is een speciale dag voor de Amazon Prime-leden, waarvan de teller wereldwijd ondertussen boven de 225 miljoen betalende Prime-leden staat. Voor Amazon als platform staat deze dag natuurlijk in het teken van zoveel mogelijk verkopen en het vergaren van nieuwe Prime-leden. Voor jouw als verkoper is het de perfecte dag om je producten verder in de markt te pushen en meer verkopen te realiseren.
Wat kan jij als Amazon verkoper doen om profijt te maken van Amazon Prime Day?
Om gebruik te maken van de officiële Prime Deals als verkoper moet je jouw producten of via FBA (Fullfilment by Amazon) of via SFP (Seller Fulfilled Prime) aanbieden.
Tijdens Prime Day kan je gebruik maken van de volgende soorten deals en aanbiedingen:
- Lightning deals – Dit zijn de meeste bekende kortingen tijdens Prime Day; kortingen die voor een korte periode beschikbaar zijn. Dit kan variëren van 1 uur tot 24 uur.
- Deals of the day – Deze aanbiedingen zijn zoals aan de naam te zien actief voor één dag. Dit geeft de klant de urgentie om tijdens Prime Day jouw product op die dag te moeten kopen.
- Coupons – Coupons zijn te herkennen aan de oranje of groene tag naast de aanbiedingsprijs. Hierbij maak je vouchers aan zodat klanten korting krijgt tijdens het afrekenen van jouw product.
- Prime Early Access Deals – Speciaal voor Prime Leden worden bepaalde deals net iets eerder beschikbaar om van te profiteren. Perfect om tijdens Prime Day te gebruiken.
Wat kan je nog meer doen om goed voorbereid te zijn voor Amazon Prime Day?
Uiteraard verkoopt Amazon je producten niet uit zichzelf. Juist voor Amazon Prime Day moet je als verkoper een stapje voor zijn op je concurrentie.
De volgende stappen kan je nemen om je productpagina te optimaliseren:
- Zoekwoorden onderzoek en de juiste targeting;
- Duidelijke titel waarin zoekwoorden zijn verwerkt;
- 5 bulletpoints die jouw product exact in detail beschrijft;
- 7-10 afbeeldingen waarbij je je product doormiddel van sfeerfoto’s aan de consument toont;
- Indien je eigenaar van een merk bent, zorg voor productvideo’s bij elke productpagina;
- A+ Content, visualiseer je productomschrijving. Ook dit is alleen mogelijk als je merkeigenaar bent.
Wat als je producten verkoopt die niet voldoen aan de prime delivery?
Geen zorgen, je maakt nog steeds profijt van dit evenement. Amazon is enorm aan het adverteren via alle soorten platformen om de Prime Day bekend te maken bij de consument. Dit houdt in dat de traffic op website en het aantal bezoekers enorm toeneemt.
Door te adverteren heb je alsnog de mogelijkheid om jouw producten binnen de markt te pushen. Het extra verkeer wat op de website komt zorgt er op deze manier voor dat je hier extra gebruik van kan maken.
Hulp nodig bij je voorbereiding omtrent Amazon Prime Day?
Als Amazon Advies kunnen wij je helpen bij de onboarding en voorbereiding voor Amazon Prime Day. Neem contact met ons op als je hulp nodig hebt.