De impact op Bol.com bij de komst van Amazon

impact komst amazon op bol.com

De woordvoerder van bol.com geeft aan dat zij niet wakker liggen van de komst van Amazon naar Nederland: ‘We hebben veel vertrouwen in de lokale positie die bol.com heeft in Nederland en staan er sterk voor’. Dit kunnen wij als Nederlanders wel beamen, want wie van de Nederlandse online shoppers kent Bol.com nog niet?

Bol.com is onderdeel van Ahold en heeft daarmee een groot moederbedrijf, met een omzet van bijna 65 miljard, boven zich staan. Bol.com is goed voor een omzet van ongeveer 2 miljard. Dat Amazon van een andere grote is staat niet ter discussie. Zij hebben een omzet van bijna 200 miljard, dit is naast het verkoopplatform ook omgezet in data-opslag, Amazon Prime Video, vele services en ook bijvoorbeeld smarthome apparatuur.

Naar verwachting van Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, is Bol.com het best opgewassen tegen Amazon. Kleinere webwinkels en ook fysieke winkels zullen eerder lijden onder de komst van Amazon. Zij kunnen niet de page prijzen, snelle levering en het assortiment aanbieden wat Amazon doet.

Amazon heeft nooit eerder een land toegetreden met een grote lokale speler

Het is interessant om te zien hoe Amazon de Nederlandse markt gaat veroveren. Want nooit eerder hebben zij een land betreden waar zo’n ontwikkelde e-commerce aanwezig is als in Nederland. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Amazon relatief laat toetreedt tot de Nederlandse markt. Naast Bol.com heeft ook Coolblue een grote naamsbekendheid en trouwe klantenbasis die niet snel over zou stappen.

Daarnaast is naar mijn idee de layout van Amazon minder vriendelijk dan die van Bol.com of Coolblue. Wij zijn hier gewend aan een zeer schone, overzichtelijke layout waar je als consument en verkoper gemakkelijk kan vinden wat je aan het zoeken bent. De opzet van Amazon is meer ‘schreeuwend’: product in your face, veel informatie, veel gerelateerde producten etc. Dit is iets waar wij als verkopers en consumenten aan moeten wennen, of iets dat Amazon moet aanpassen om beter aan te sluiten bij de lokale markt.

Wat zijn jouw gedachten over de impact op de Nederlandse retail markt van de komst van Amazon?

1 reactie op “De impact op Bol.com bij de komst van Amazon”

  1. Ik verwacht dat Amazon de hele online markt gaat veroveren. Bol.com kan gewoon niet concurreren met de prijs waar, met name Chinese, verkopende partijen hun producten voor aanbieden op Amazon. Ik ga met mijn bureau-assecoires shop in ieder geval helemaal over op Amazon.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top