De (indrukwekkende) cijfers van verkopen in Duitsland met Amazon

Online verkoop cijfers in Duitsland

Duitsland is voor ons Nederlanders een logische stap voor geografische uitbereiding van de online verkoop. Met meer dan 80 miljoen inwoners en nog veel meer Duitssprekende in de buurlanden Oostenrijk en Zwitserland een zeer interessante markt. Op zichzelf zeggen deze aantallen niet heel veel, maar als je inzoomt op de online verkoop in Duitsland, dan worden de kansen zeer concreet belicht.

E-commerce cijfers van Duitsland

In het e-commerce country rapport van RetailX spreekt men van een verwachte online verkoop van € 103,4 miljard in 2020. Dit is de online verkoop in enkel Duitsland. De Oostenrijkers en Zwitsers doen ook veelal hun online aankopen op Duitse webshops, met name Amazon. Dus dit daadwerkelijke bedrag zou nog hoger uitvallen. Ter referentie: in Nederland hebben wij met zijn allen voor ongeveer € 25 miljard online aankopen gedaan in 2019.

De kracht van Amazon in Duitsland

Uit onderzoek van ‘The Future Shopper’ blijkt dat de Duitsers dol zijn op Amazon. Van de zoekopdracht naar producten begint men in Duitsland in 79% van de gevallen op Amazon, en maar liefs 52% van elke gespendeerde online euro door de Duitsers wordt op Amazon uitgegeven. Na snel rekenen betekent dit dat bijna € 54 miljard jaarlijks wordt gespendeerd in de voormalig online boekenwinkel. In Nederland liggen deze percentages van Amazon beduidend lager. Dat komt vanzelfsprekend omdat wij tot voor kort nog geen Nederlandse variant van Amazon hadden. Daarnaast lijkt Amazon door het coronavirus andere prioriteiten te hebben dan de Nederlandse versie van het verkoopplatform volwaardig lid van de Amazon familie te maken. In Duitsland staat Amazon in ieder geval als beste aangeschreven voor ALLE belangrijke punten voor verkoop op afstand. Dit zijn uiteraard de prijs, maar ook het aanbod, de leversnelheid, klantenservice en het retourneren.

Impact van Amazon in de Duitse online verkoop

Verdere cijfers van het Duitse online verkooplandschap

Niemand moet ’s werelds grootste zoekmachine onderschatten. Ook Google blijft belangrijk voor de verkoop van producten in Duitsland. 58% van de Duitsers gebruikt ook, of exclusief, de Google zoekmachine voor het zoeken naar producten. Dat consumenten vervolgens op Amazon uitkomen, kun je voor elkaar krijgen met de Amazon zoekmachine optimalisatie.

Daarnaast blijft men belang hechten aan een eigen website: 29% van de Duitsers bekijkt deze weleens voor inspiratie en het ontdekken van het bedrijf. Slechts 18% heeft ook daadwerkelijk de intentie bij de website van het merk te kopen. Dit onderzoek is gedaan bij grote merken (Nike, Dyson & Clinique), naar verwachting geldt dit in mindere maten voor kleinere merken. De strategie die door heel veel (grotere) merken wordt gebruikt is hun eigen website inrichten voor de productervaring en het imago van het product, en voor verkoop linken naar Amazon. Consumenten kopen het liefst bij hun vertrouwde website, Amazon voor de Duitsers dus. Wij in Nederland kopen vaak ook het liefst iets op Bol.com of Coolblue. Toch?

Social media is voor Duitsers geen goede manier op je producten aan de man te brengen. Slechts 4% gebruikt dit om producten te vinden. Meer cijfers over online verkoop op Amazon Duitsland tegenover Nederland in onderstaande tabel.

Amazon verkoop Duitsland vs Nederland

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top