Hoe Amazon de Nederlandse e-commerce wereld gaat domineren.

Dat Amazon naar Nederland komt is al een tijd bekend. Maar waarom heeft het zo lang geduurd? De reden is heel simpel, omdat Nederland voor het potentiële marktaandeel van “slechts” 17 miljoen mensen, enorm veel goede concurrenten heeft. Denk daarbij aan Bol.com, Coolblue, Zalando en het inzakkende Wehkamp. Wat is nu het plan van Amazon om Nederland binnen te komen?

1. Extreme prijsverlagingen

Amazon is bekend om zijn agressieve houding tegen het winnen van marktaandeel. Jeff Bezos heeft ten slotte 20 jaar een operationeel verlies tegen zijn aandeelhouders weten te verantwoorden met het argument dat marktaandeel koste wat kost binnengehaald moest worden. Dat is dan ook de reden waarom Amazon nu wereld leider op het gebied van e-commerce is. Deze strategie betaalt zich nu dubbel en dwars uit. Nederland zal hoogstwaarschijnlijk ook te prooi vallen voor aan strategie. Amazon zal bij de introductie van zijn assortiment de prijzen zodanig verlagen dat het de concurrentie de nek om zal doen. Coolblue en Bol zullen de prijs moeten matchen en hard moeten inleveren op hun marge. Het wordt dus een uithoudingsstrijd tussen het wereld beest Amazon en de kleinere spelers. Wie denk je dat de meest financiële backup heeft?

2. Amazon Prime

Een Netflix account 2.0? Amazon Prime is Amazon’s antwoord op Netflix in combinatie met snelle levertijden, product kwaliteitsgaranties en betere klantenservice als je aankopen doet op Amazon. Want waarom zou je dat niet combineren? Hoogstwaarschijnlijk zal Amazon de Prime versie voor een lange tijd gratis aan gaan bieden aan Nederlandse consumenten. Zo kunnen wij Nederlanders testen en voelen wat het is om een keer je producten ergens anders te bestellen dan op Coolblue en Bol.com. En Nederlanders kennende, wij vinden gratis geweldig dus waarom zou je het in ieder geval niet een keer proberen?

3. Het openen van deuren van toeleveranciers buiten de BeNeLux.

Waarom het uitmaakt? Omdat dit de concurrentie flink zal verhogen in een groot aantal segmenten. Hoe meer aanbieders er in een markt actief zijn, hoe lager de prijzen zullen gaan en hoe minder winst er gemaakt zal worden door de aanbieders. Ondanks dat dit niet gunstig is voor verkopers, zullen consumenten hier flink van profiteren.

Wil jij weten hoe jij op Amazon in kunt spelen als verkoper? Lees hier hoe jij kunt beginnen met verkopen op Amazon.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top