Onze partner EffectConnect legt uit:
Hoe werkt marketplaces automatisering?

Verkopen op marketplaces hoort tegenwoordig standaard in een online verkoopstrategie. Marketplaces zoals Amazon genieten een enorme naamsbekendheid. Amazon wordt niet voor niets “de titaan onder de marketplaces” genoemd. 80% van de consumenten start tegenwoordig hun zoektocht op marketplaces. Het is dus niet de vraag “Wil ik op een marketplace zoals Amazon verkopen”, maar "zit mijn doelgroep daar? Want dan moet ik daar gewoon zijn".
Op het moment dat je besluit om te verkopen op marketplaces, komen er verschillende belangrijke vraagstukken kijken. Een marketplace hanteert namelijk strikte regels voor hun sellers. Amazon kijkt onder andere naar:
- Leverbelofte
- Beschikbaarheid van jouw producten
- Prijs
- Reviews
- Retouren
Als jij slecht scoort op een of meerdere van deze punten, win je sowieso die felbegeerde buy box niet, maar het kan er ook in resulteren dat jij als seller zelfs geblokkeerd wordt. Dat wil je voorkomen!
Jouw FBA voorraad altijd onder controle op Amazon
Als je verkoopt op Amazon, kun je ervoor kiezen om vanuit jouw eigen voorraad locatie of met Fulfilment by Amazon (FBA) te werken. Als jouw Amazon verkopen goed gaan lopen dan kan je FBA voorraad bij Amazon opeens snel opraken. Op het moment dat je voorraad bij Amazon op is, dan wordt het bij Amazon als 'niet leverbaar' aangeduid. Ook als je in je eigen magazijn die producten wel nog hebt liggen. Dat heeft een negatief effect op jouw ranking.
Je kunt je voorraad handmatig bijhouden. Dit is voor een paar producten met lage order volumes wellicht goed te doen, maar als jouw productaanbod vrij breed is en jouw orders op marketplaces toenemen, wordt het steeds lastiger om hier goed overzicht op te houden. Je kunt dan gebruik maken van hulpmiddelen zoals de Amazon verkoopcoach.
Je kunt er ook voor kiezen om jouw webshop of ander e-commerce systeem te koppelen met Amazon via marketplace integratie software. Dit betekent dat orders op Amazon automatisch worden doorgestuurd naar jouw backoffice en jouw voorraadstanden automatisch worden bijgewerkt. Daarnaast heb je dan ook meteen een track&trace koppeling waarmee je jouw leverbelofte goed onder controle hebt.
Werk je met FBA, dan kun je via marketplace integratie software werken met een fulfilment manager. Zo kun je de voorraad die je bij FBA onder brengt apart aanmerken en kun je precies zien welke orders via FBA gaan.
Altijd voldoen aan de Amazon leverbelofte
Automatisering betekent ook dat je de software slim kunt laten werken om je leverbelofte na te kunnen komen. Amazon ziet het nakomen van de leverbelofte als een belangrijke pijler voor het winnen van de Buy Box. Vermeld je bijvoorbeeld dat de consument het product binnen 2 dagen in huis heeft, dan moet je deze belofte ook na kunnen komen. Lukt dit niet, dan zak je in de ranking. In het slechtste geval ziet Amazon jouw underperformance als dusdanig dat jouw account geblokkeerd wordt. Dit wil je dus goed op orde hebben. Als jij bijvoorbeeld werkt met verschillende voorraad locaties (eigen magazijn, via een fulfilment partij en/of FBA), dan kan het voorkomen dat je verschillende cut-off tijden hebt. Binnen automatiseringssoftware kun je levertijden voor je producten instellen op basis van je voorraad locatie. Zo zorg je ervoor dat jouw leverbelofte altijd klopt richting de klant!
Win de Amazon Buy Box door slim gebruik te maken van data
Heb je eenmaal jouw producten online staan op Amazon, dan begint het spel om de buy box. Prijs is een belangrijke factor in het behalen van de Amazon Buy Box. Er zijn veel verschillende manieren om een prijsstrategie te hanteren op marketplaces. Je kunt handmatig bijhouden welke prijzen jouw concurrenten hanteren en daarop jouw prijzen aanpassen. Ook hier geldt: voor een paar producten is dit wellicht prima te doen, maar zelfs dan: concurrenten kunnen elke dag hun prijzen aanpassen, wat dus betekent dat je er constant bovenop moet zitten. Heb je een paar honderd of zelfs duizenden producten, is dit niet te overzien.
Als je ervoor kiest om jouw Amazon verkopen te automatiseren, dan kun je ook gebruik maken van een repricer. Dit is een tool die de prijzen van jouw concurrentie op Amazon continu scant en jouw prijzen automatisch hierop aanpast. Je kunt binnen een repricer regels instellen die bepalen hoe ver jouw repricer mag gaan. Dit kunnen hele simpele regels zijn zoals:
- Heeft mijn concurrent de Buy Box? Dan wil ik altijd 0.05 EUR onder zijn prijs zitten
- Heb ik de Buy Box? Dan wil ik dat de repricer zorgt dat ik altijd 0.01 EUR onder mijn concurrentie zit om zo de Buy Box te behouden
- Mijn minimumprijs mag nooit lager zijn dan mijn inkoopprijs + verzendkosten + x% marge
- Mijn maximumprijs mag nooit hoger zijn dan mijn inkoopprijs + verzendkosten + x% marge (ook een maximumprijs is belangrijk, omdat een te hoge prijs ervoor kan zorgen dat je de Buy Box weer verliest!)
Maximaliseer jouw winst met de Amazon Repricer
Je kunt de repricer zelfs zó laten werken, dat hij al jouw variabele prijscomponenten meeneemt in jouw prijsberekening om zo altijd een optimale prijs te hanteren. Dit wordt data driven repricing genoemd: jouw repricer beweegt wanneer jouw prijscomponenten veranderen.
Neem bijvoorbeeld jouw verzendkosten. Die zijn niet altijd in elke situatie hetzelfde. Maak je gebruik van FBA, dan heb je wellicht andere verzendkosten dan wanneer je vanuit jouw eigen magazijn levert. In die gevallen is het handig als de repricer kan reageren wanneer jij voorraad uit FBA verkoopt of wanneer deze uit eigen voorraad komt. Zo beweeg je van gemiddelde verzendkosten naar situatie-specifieke verzendkosten en kun jij jouw marge onder de streep optimaliseren.

Het optimaliseren van jouw winst op Amazon gaat zelfs nog verder bij automatisering. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar het totale gewicht van jouw order en zo geautomatiseerd bepalen of de order per briefpost of doos verstuurd moet worden. Heb jij geen data in jouw backoffice staan die het gewicht weergeven? Dan kun je dit ook via een externe databron (bijvoorbeeld CSV) toevoegen!
Heb jij al deze bovenstaande punten goed onder controle? Dan zal dit ook terug te zien zijn in jouw reviews, want de consument heeft een fijne klantervaring. Genoeg redenen dus om jouw Amazon verkopen te automatiseren!
Dit artikel is geschreven door EffectConnect, een Marketplace Integratie Platform dat integraties biedt met marketplaces door heel Europa. EffectConnect heeft vele merken, groothandels, e-commerce organisaties en retailers geholpen om hun activiteiten in binnen- en buitenland gemakkelijk op te schalen door al hun marketplaces verkopen in één gecentraliseerd systeem te integreren.
Vragen of een
project starten?
Een hands-on amazon marketplace agency.
Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op.