Om een succesvol Amazon account te runnen is een sterke aanwezigheid op het platform een vereiste. Als je een verkoper op Amazon bent, ben je waarschijnlijk bekend met de A+ Content Manager.
De basis van een Amazon productpagina omvat een titel, je afbeeldingen, bulletpoints en een productbeschrijving. A+ Content is extra content, bovenop de basis, voor geregistreerde merkeigenaren en vendor verkopers. A+ Content stond vroeger bekend als Enhanced Brand Content (EBC). Mocht je hier nog niet bekend mee zijn lees dan eerst ons artikel over Enhanced Branded Content.
Wat is Premium A+ Content?
Voorheen bestond er al een geoptimaliseerde versie van A+ Content, genaamd Premium A+ Content. Hierbij heb je mogelijkheden tot gecompliceerdere modules waardoor je de content van je merk of het product op een betere manier vorm kan geven.
Destijds waren er kosten aan Premium A+ Content verbonden. Omdat het exclusief en alleen op uitnodiging is, werd over de kosten onderhandeld tussen het merk en de Vendor manager van Amazon. Normaliter varieerde de kosten tussen de 250.000 tot 500.000 dollar per jaar.
Er is goed nieuws, Premium A+ Content is nu namelijk beschikbaar voor alle verkopers op Amazon. Dit scheelt een hele grote investering en zorgt voor veel mogelijkheden wat betreft het visualiseren van jouw tekstuele content.
Er zijn wel een aantal voorwaarde(n) waar je aan moet voldoen om gebruik te maken van Premium A+ Content:
- Alle ASIN’s in je catalogus moeten een gepubliceerde A+ Brand Story bevatten;
- Je moet minstens 15 A+ Content ‘projecten’ goedgekeurd hebben gekregen in de afgelopen 12 maanden.
Voordelen van Amazon A+ Premium Content
- Het hebben van A+ Premium Content op jouw Amazon-productpagina’s kan leiden tot verschillende voordelen. Voorbeelden hiervan zijn hogere conversiepercentages, meer verkeer en betere merkherkenning.
- Het gebruik van meerdere afbeeldingen: met A+ Premium Content kun je meer afbeeldingen/modules van je product toevoegen, zodat klanten het product beter kunnen bekijken en begrijpen. Dit kan leiden tot hogere conversiepercentages en minder retourzendingen.
- Meer tekst: met A+ Premium Content kun je meer tekst toevoegen dan de standaard productbeschrijving. Dit geeft je meer ruimte om producteigenschappen en voordelen te beschrijven, wat klanten kan helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.
- Multimedia-elementen: A+ Premium Content biedt de mogelijkheid om multimedia-elementen toe te voegen, zoals video’s en afbeeldingsvergelijkingen. Dit kan helpen bij het overbrengen van complexe informatie over uw product of merk en kan leiden tot hogere conversiepercentages.
Tips en best practices voor Amazon A+ Premium Content
Kortom, A+ Premium Content is belangrijk voor de beleving omtrent jouw producten en merk. Hieronder staan een aantal tips en best practices bespreken om het meeste uit deze functie te halen.
- Houd een consistente merkstem: het is belangrijk om een consistent merkimago te behouden bij het maken van A+ Premium Content. Dit helpt bij het opbouwen van merkherkenning en kan klanten helpen bij het verbinden van jouw producten met jouw merk.
- Bied nuttige informatie: Maak gebruik van de extra ruimte voor je branding. Leg hierbij visueel uit hoe het product werkt of laat zien waar het merk voor staat en waarom.
- Optimaliseer afbeeldingen en multimedia-elementen: zorg ervoor dat alle afbeeldingen en multimedia-elementen zijn geoptimaliseerd voor Amazon’s platform om de beste resultaten te behalen. Gebruik bijvoorbeeld op de Duitse marketplace ook video’s in het Duits of op zijn minst een ondertiteling in het Duits.
- Gebruik zoekwoorden: gebruik zoekwoorden in jouw A+ Premium Content om ervoor te zorgen dat jouw producten worden gevonden in de zoekresultaten van Amazon. A+ content helpt namelijk mee bij het stijgen in de catalogus van Amazon.
- Benadruk Unique Selling Points: maak gebruik van A+ Premium Content om de Unique Selling Points van je product of merk te benadrukken en klanten te overtuigen waarom jouw product beter is dan dat van de concurrentie.
Wil je meer informatie omtrent Premium A+ Content, het verkopen op Amazon of wil je het graag uit laten besteden?