Verkopen op Amazon als Vendor of Seller?

Verkopen op amazon met vendor central of seller central

Wat zijn de verschillen tussen verkopen op Amazon als Vendor of als Seller?  

In het kort

  • Wat zijn de verschillen tussen verkopen op Amazon als Vendor of als Seller?
  • Wat is Amazon Seller Central?
  • Wat is Amazon Vendor Central?
  • De verschillen tussen Seller Central & Vendor Central

Leestijd: 10 minuten

Probeer je in te loggen op Vendor Central? Klik dan hier. 

Wat zijn de verschillen tussen verkopen op Amazon als Vendor of als Seller? 

Het contactpunt dat daadwerkelijk je producten verkoopt is het belangrijkste verschil tussen Amazon Vendor Central en Amazon Seller Central. Als je kiest voor Vendor Central, zal Amazon jouw producten van je kopen en ze doorverkopen aan de eind consument. Via Amazon Seller Central kun je jouw producten rechtstreeks aan deze consumenten verkopen.

In dit artikel leggen we uitgebreid uit wat de verschillen, voordelen en nadelen zijn van beide opties. Met deze informatie hopen we dat je een weloverwogen beslissing kunt nemen over welke optie het beste is voor jouw bedrijf.

Samenvatting van Vendor Central vs. Seller Central:

Hieronder hebben we in een notendop de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje gezet:

Toegang - Vendor Central: Alleen op uitnodiging, Seller Central: Open voor elke verkoper

Prijsstelling - Vendor Central: Amazon controleert, Seller Central: Verkoper bepaalt

Marketing - Vendor Central: Toegang tot Amazon-marketingdiensten en A+ content; Seller Central: Toegang tot verbeterde merkcontent

Verkoop - Vendor Central: Verkopen aan Amazon; Seller Central: Verkopen aan Amazon-klanten

Logistiek - Vendor Central: Houdt zich aan het logistieke proces van Amazon; Seller Central: Verkopers regelen hun eigen logistiek of gebruiken FBA

Berichten - Vendor Central: Amazon handelt berichten en retouren af; Seller Central: Verkopers regelen berichtgeving en retourzendingen (behalve bij Fulfillment By Amazon)

Analytics - Vendor Central: Geen analytics te bekijken, Seller Central: Robuuste analyses om verkoop- en marketinginspanningen te verbeteren

Vergoedingen - Vendor Central: $39,99 vast tarief per maand voor onbeperkte verkoop, Seller Central: Traditionele Amazon-verkoopkosten

Word een Amazon Verkoper

Wat is Amazon Seller Central, en hoe werkt het?

Amazon Seller Central is een Amazon marketplace interface waarmee verkopers hun producten direct aan klanten kunnen verkopen. Het opzetten en onderhouden van een Amazon Seller Central account is de verantwoordelijkheid van de verkoper.

Er zijn individuele en professionele verkopers-accounts beschikbaar op Amazon. Hoewel professionele verkopers-accounts een maandelijkse vergoeding vragen, kiezen de meeste bedrijven voor dit account. Voor slechts €39,99 per maand krijg je als het ware een Seller Central Premium waar adverteren, verbeterde content mogelijkheden en analytische tools beschikbaar voor je worden. De serieuze ondernemer ontkomt er niet aan om voor het professionele account te gaan.

Je hebt als Amazon verkoper in principe twee opties waar je tussen kunt kiezen als het gaat om het vervullen van de geplaatste bestellingen.

Bij Fulfilled by Merchant (FBM) kies je ervoor om de verzending, klantenservice en retourzendingen zelf te regelen of uit te besteden aan een externe partij die het logistieke deel van je overneemt.

Als alternatief kunt je zich inschrijven voor Amazon's Fulfilled by Amazon (FBA)programma waarbij Amazon de afhandeling van de bestellingen uit handen neem. FBA heeft vaak de voorkeur om meerdere redenen. Als eerste is het vaak gewenst als een efficiënte partij de verzendingen, retouren en klantenservice voor je kan regelen, en dat kan Amazon zeker. Daarnaast heeft Amazon er zelf baat bij als haar verkopers via FBA verkopen. Hierdoor krijg je als FBA-verkoper bijna een speciale behandeling op het platform. Zo worden je productpagina’s voorgetrokken (voorrang op de Buy Box), heb je betere zichtbaarheid en kun je vaak sneller groeien.  Als je kiest voor FBA, kun je jouw bedrijfsnaam toevoegen aan de productpagina; wanneer klanten je producten kopen, zullen ze lezen "verkocht door MERK X en vervuld door Amazon". Dit geeft voor veel klanten een indruk van vertrouwen. Het aantal succesvolle FBA-verkopers blijft stijgen, en de vraag naar FBA-ondernemingen blijft toenemen.

Niet alle producten zijn echter geschikt voor verkoop via FBA, klik hier voor meer info.

Amazon Seller Central in een notendop:

  • Alleen genodigden worden geaccepteerd.
  • Verkopen in bulk aan Amazon.
  • Logistieke opties staan vast.
  • Betalingstermijnen en voorwaarden zijn traditioneel.
  • Amazon heeft volledige controle over de verkoopprijzen.
  • Meerdere reclame opties.
  • Proces van traditionele verkoop
  • Enhanced Branded Content (A+ Content)

Hulp nodig bij het opzetten of instellen van je Seller Central? Wij helpen je graag verder! Klik hier om contact op te nemen.

Amazon Vendor Central

Wat is Amazon Vendor Central, en hoe werkt het?

De meest voorkomende gebruikers van Amazon Vendor Central zijn directe fabrikanten en distributeurs. Je wordt beschouwd als een first-party verkoper als je verkoopt via Vendor Central. Je bent de leverancier, en je verkoopt jouw producten in bulk aan Amazon. Vendor Central registratie is echter alleen op uitnodiging. Vaak zie je dat verkopers beginnen met een Seller Central account om de vraag naar hun producten op Amazon te vergroten en zo aantrekkelijk voor Amazon worden om hun product in grote hoeveelheden aan te schaffen via het Vendor Central-programma. De regel "shipped from and sold by Amazon" verschijnt op de bestelpagina als een bedrijf via Vendor Central verkoopt.

Amazon Vendor Central in een notendop:
  • Alleen genodigden worden geaccepteerd. 
  • Verkopen in bulk aan Amazon. 
  • Logistieke opties staan vast.
  • Betalingstermijnen en voorwaarden zijn traditioneel.
  • Amazon heeft volledige controle over de verkoopprijzen. 
  • Meerdere reclame opties. 
  • Proces van traditionele verkoop 
  • Enhanced Branded Content (A+ Content)

De verschillen tussen Vendor Central & Seller Central

Amazon Vendor Central Voordelen

Consumentenvertrouwen

Het verkopen als first-party verkoper via Vendor Central vergroot het consumentenvertrouwen door de merkreputatie die Amazon heeft opgebouwd. Klanten zullen zich zeker zekerder voelen bij een aankoop via Amazon dan via een site van een derde partij met een minder bekend merk.

 Uitgebreide advertentiemogelijkheden

Amazon Marketing Services (AMS), adverteren op Amazon, kan bedrijven een krachtig hulpmiddel geven met een verscheidenheid aan alternatieven om hun producten onder de aandacht van klanten te brengen. Het stelt vendor-verkopers in staat om vraag te genereren door op trefwoorden gerichte advertentiecampagnes te voeren om bezoekers naar specifieke productpagina's op Amazon te leiden. Zowel met Vendor Central als via Seller Central krijg je toegang tot AMS, maar via Vendor Central krijg je meer mogelijkheden voor het beheer van advertentiecampagnes.

Het is van cruciaal belang voor succes om advertentiecampagnes te beheren en trefwoorden strategisch in te voeren op je productpagina.

 Bedrijfsmodel is simpeler

Werken met Amazon is een stuk eenvoudiger met Vendor Central dan het is met Seller Central. De belangrijkste focus voor een vendor-verkoper ligt op het afhandelen van Amazon-orders, het factureren en het vermijden van chargebacks. Het hebben van Amazon als hoofdinkoper is aanzienlijk eenvoudiger dan het omgaan met honderden, zo niet duizenden, individuele kopers in Seller Central.

 Enhanced content en marketingtools

Als je verkoopt via Amazon Vendor Central, kun je profiteren van promotieprogramma's zoals Subscribe & Save (een op Amazon gebaseerde abonnementsdienst) en Amazon Vine, dat je producten naar topbeoordelaars stuurt voordat ze op de Amazon storefront verschijnen. Deze klanten-feedback is een goede maatstaaf voor productkwaliteit, de door gebruikers gegenereerde content kan een essentiële rol spelen bij het vestigen van merkvertrouwen en het verhogen van de verkoop.

Amazon Vendor Central Nadelen

Controle over de prijs 

De Minimum Advertised Pricing (MAP) regels van fabrikanten worden door Amazon niet goed gevolgd. Dit betekent dat de verkoopprijzen van Amazon op elk moment kunnen en zullen worden aangepast, afhankelijk van interne algoritmen. Als de marges van een verkoper worden verlaagd, kan dit hem meer inkomsten kosten. 

Eisen aan logistiek 

Voor het vullen van hun inkooporders hanteert Amazon zeer specifieke en strenge regels. Verkopers die moeite hebben om hun voorraad op voorraad te houden of bestellingen snel af te handelen, kunnen te maken krijgen met aanzienlijke terugboekingen, waardoor de winst van een Amazon-verkoper aanzienlijk beperkt kan worden.

Diversificatie van verkoopkanalen ontbreekt

Voor veel bedrijven is Amazon de grootste afnemer. Hoewel zaken doen met één koper voordelig kan zijn, kan het ook behoorlijke risico’s met zich mee brengen. Ervaren verkopers hebben graag verschillende verkoopkanalen, waarbij hun eigen e-commerce storefront goed is voor het merendeel van hun bestellingen. Amazon stopte bijvoorbeeld begin 2019 abrupt met inkopen bij een groot aantal vendor-verkopers, zonder kennisgeving of uitleg. Dit kwam natuurlijk als een onverwachtse klap voor vele van deze verkopers.

Merkcontrole gaat verloren

Indien goed toegepast, kan branding een groot verschil en voordeel zijn voor verkopers. Maar zodra een Amazon-verkoper zijn product via het Vendor Central-programma aan Amazon verkoopt, verliest hij veel controle over zijn merkboodschap. Verkopers verliezen de controle over hoe hun producten worden weergegeven op Amazon, artikelen worden geleverd in een bruine Amazon-doos, en het vermogen van verkopers om de consumentenervaring aan te passen is zeer beperkt.

Amazon Seller Central Voordelen

Uitgebreide analytische informatie 

Zonder enige kosten voor de verkoper geeft Seller Central een aanzienlijke hoeveelheid consumentengegevens. Je hebt toegang tot klantgegevens van Amazon waarmee je consument- en producttrends beter kunt begrijpen, zoals wie wat koopt en waar ze het kopen. Dit kan veel geld schelen tijdens het bepalen van je distributie strategie. 

Controle over prijs

Je houdt controle over de prijzen die je als verkoper vaststelt, dus je kunt consistentie behouden als je naast Amazon ook andere retailkanalen gebruikt. En als je de prijs moet aanpassen om deze vergelijkbaar met de concurrent te houden, kan dit automatisch worden gedaan.

Controle over merkverhaal en communicatie

Soms komen retailers erachter dat hun retailpartners of niet-geautoriseerde third-party verkopers verouderde versies van hun producten verkopen zonder hun toestemming. De tekst en afbeeldingen in deze listings zijn vaak beperkt. Een verkopersaccount in Amazon's Brand Registry is de enige optie om deze illegale product pagina’s te controleren en te stoppen.

Flexibel voorraadbeheer

In staat zijn om je aan te passen aan de behoeften van je klanten kan je kleine tot middelgrote bedrijf maken of breken. Dit is vooral waar als je slechts een kleine hoeveelheid van je product verkoopt. Het hebben van fysieke controle over je inventaris stelt je in staat om te reageren op veranderende marktomstandigheden (consument of verkoper). Klik hier om te zien hoe dat werkt.

Amazon Seller Central Nadelen

Fulfillment kosten

De mogelijkheid om lager geprijsde artikelen te verkopen op Amazon wordt soms beperkt door afhandelings- en/of verzendkosten. Zo geldt er een minimumbedrag voor FBA artikelen, exclusief de commissie die Amazon daarbovenop in rekening brengt. Afhankelijk van de grootte en het gewicht van de spullen die je verkoopt, kunnen deze kosten snel oplopen. Je moet een goed inzicht hebben in de Amazon FBA kosten en in staat zijn om deze mee te nemen in je besluitvormingsproces. 

Verkoop en marketing 

Hoewel veel Amazon verkopers geloven dat het essentieel is om de baas te zijn over hun eigen verkoop en marketing, kan het anderen ontbreken aan de middelen of kennis om dit te doen. De Amazon verkoper zal, net als elke andere standalone storefront in de Amazon marktplaats, zijn winkel op regelmatige basis moeten beheren door productbeschrijvingen  bij te werken, zijn producten via meerdere kanalen te vermarkten en te reageren op het gedrag van klanten.

Welke is voor jou van toepassing?

Het belangrijkste verschil tussen Vendor en Seller is het stukje controle over hoe jij je product aanbied aan de eind consument. Via Vendor kies je ervoor om je product in bulk aan Amazon te verkopen, Amazon is op dit moment je klant en zal je moeten voldoen aan haar eisen. Als Seller behoudt je de controle om zelf autoriteit als merk op te bouwen en te bepalen hoe de eind consument jouw producten in huis krijgt. 

Wij raden over het algemeen aan om als Seller aan de slag te gaan en je merk in eigen hand te houden. Heb je vragen hoe jouw bedrijf het beste kan groeien op Amazon, neem gerust contact met ons op. 

 

LinkedIn Banner 1.0 blauw
Amazon-Advies-EPR-VerpackG- EPR- LUCID-LinkedIn.jpg

Vanaf 15 juni 2022 is een verpakkingsregistratie (LUCID) verplicht op Amazon.

Door Noud | 02/05/2022

Amazon heeft sinds kort een nieuwe regel ingediend binnen Seller Central en de verkoop via het platform. Het was sowieso al verplicht om een VerpackG registratie aan te vragen indien je voorraad in Duitsland had liggen. Voorheen was dit voornamelijk …

Vanaf 15 juni 2022 is een verpakkingsregistratie (LUCID) verplicht op Amazon. Lees verder »

Amazon polen verkopen internationaal amazon.pl

Verkopen op Amazon Polen, interessant? (amazon.pl)

Door Sam Wiering | 01/05/2022

“Polen is een zeer belangrijk land voor ons en we zijn van plan om hier de komende jaren te blijven investeren, waarbij we ernaar streven om klanten een nog rijkere selectie van producten te bieden die beschikbaar zijn tegen geweldige …

Verkopen op Amazon Polen, interessant? (amazon.pl) Lees verder »

neprecensies

Amazon wil sites/bedrijven sluiten die de authenticiteit van eerlijke reviews bedreigen.

Door Noud | 13/04/2022

Amazon heeft rechtszaken aangespannen tegen bedrijven die fake reviews schijven. Zij zijn verantwoordelijk voor het schrijven van gestimuleerde en misleidende productrecensies in ruil voor geld of gratis producten. De rechtszaken zijn bedoeld om twee grote “neprecensies” bedrijven, AppSally en Rebatest, …

Amazon wil sites/bedrijven sluiten die de authenticiteit van eerlijke reviews bedreigen. Lees verder »

Vooral internationale verkopers op Amazon.nl

Door Sam Wiering | 11/03/2022

Van alle verkopers op de Nederlandse Marketplace van Amazon is slechts 2 procent afkomstig uit Nederland. 

Scroll naar top