Onze partner Staxxer legt uit:

Meer dan €10.000 over de grens verstuurd? Vanaf nu ben je One Stop Shop plichtig.

Om het nog makkelijker te maken heeft Staxxer een uitgebreide whitepaper over de One Stop Shop (OSS) geschreven. Download hem nu!

OSS Staxxer afbeelding Amazon Advies One Stop Shop

Je bent online ondernemer en verkoopt via je eigen webshop of een e-commerce platform, zoals Bol.com of Amazon. De zaken gaan goed, dus je wil graag uitbreiden naar andere Europese markten. Mooie stap! Weet wel dat welke Europese markt je ook kiest, er altijd consequenties zijn wat betreft btw. Ingewikkeld? Dat valt mee als je goed voorbereid bent.

De laatste jaren is de e-commerce business enorm gegroeid - als bijkomende verrassing horen daar andere belastingregelingen bij. Vanaf juli 2021 is namelijk de One Stop Shop (OSS)-regeling in het leven geroepen. Het kan lastig zijn om je weg te vinden in het Europese btw-landschap, maar in dit artikel helpen we je een stukje verder.

 

Wat is de OSS?

In 2021 is de One Stop Shop (OSS)-regeling ingevoerd. Deze nieuwe regeling is bedoeld om btw-aangiftes makkelijker te maken. Stel, je verkoopt in meerdere Europese landen, dan ben je btw-plichtig in elk van deze landen en moet je er ook btw-aangifte doen. Je zou de aangifte één voor één bij de belastingdienst van deze landen kunnen doen, maar door de OSS is het mogelijk nu in één keer te doen. Best handig hè?!

 

Hoe het werkt

Je geeft de details door van al je leveringen in de landen waar je onderneemt, en vervolgens worden deze details overgenomen door de belastingdienst van het land waar je bedrijf is geregistreerd. Hierna zorgt de Belastingdienst ervoor dat jouw verkopen doorgestuurd worden naar het juiste land. In plaats van rekening te moeten houden met de verschillende aangiftetermijnen van alle landen, dien je de OSS-aangifte vier keer per jaar in (ook als je geen leveringen had in een termijn). Veel efficiënter, dus! Registreren voor de One Stop Shop regeling doe je via “Mijn Belastingdienst Zakelijk”.

De OSS kent verschillende regelingen. Dit heeft te maken met welke landen bij de Europese Unie horen, en welke niet. Landen die bij de EU horen kunnen gebruik maken van de Union regeling; landen die er niet bijhoren (zoals het Verenigd Koninkrijk) dienen gebruik te maken van de non-Union regeling. Dan heb je ook nog een derde regeling: de Import One Stop Shop (IOSS). Deze regeling geldt wanneer je goederen vanuit buiten de EU, de EU inbrengt en verkoopt. Bijvoorbeeld wanneer je een product uit China verkoopt in Duitsland.

 

Voor wie is de OSS bedoeld?

Wanneer je verkopen boven de Europese drempelwaarde van 10.000 euro uitkomen, maakt de OSS-regeling btw-aangiftes makkelijk. Maar een OSS-registratie is niet verplicht! Geef je dus wel liever lokaal belastingen aan? Dan kan dat nog steeds. Dit betekent wel dat je per land een btw-registratie moet hebben en er btw-aangifte moet doen, waar je bij de OSS maar één btw-nummer hoeft te hebben en maar één aangifte hoeft te doen. Eigenlijk een onlogische keuze om níét voor de OSS-regeling te gaan dus. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat je niet voor allebei kunt kiezen. Je moet óf voor de OSS-regeling kiezen, óf voor lokale aangiftes.

Voorraad & btw

Als je voorraad van je producten in een ander land hebt opgeslagen, is het nog steeds nodig om daar een btw-nummer voor te hebben. Hou dit vooral in de gaten als je verkoopt via Amazon. Wanneer je gebruik maakt van Amazon FBA, kan Amazon je voorraad verdelen over Europese landen. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om btw-compliant te blijven: Amazon regelt bijvoorbeeld geen btw-nummers voor je. Nota bene: wanneer dit het geval is, is een combinatie van lokale aangiftes en aangifte via de OSS wél mogelijk!

Voorbeeld: Martijn verkoopt via Amazon.nl in Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland. Zijn bedrijf is gevestigd in Nederland. Zijn omzet is 14.000 euro, en komt daarmee boven het drempelbedrag van 10.000 euro uit. Hij kan op twee manieren zijn btw-aangifte doen:

  1. Lokale aangifte: als Martijn hiervoor kiest, dan moet hij voor Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje én Duitsland een btw-nummer aanvragen. Daarnaast moet hij in ieder van deze landen apart btw-aangifte doen bij de betreffende belastingdienst.
  2. Aangifte via de OSS: wanneer Martijn ervoor kiest om zijn btw aan te geven via de OSS-regeling, heeft hij alleen een Nederlandse btw-registratie nodig. Hij geeft één keer per kwartaal de details van zijn leveringen door aan de Belastingdienst, die het verder voor hem uitsorteert en naar de goede landen stuurt.

In lokale aangiftes kan behoorlijk wat tijd en moeite gaan zitten. Voor ieder land een btw-nummer aanvragen kost tijd, en daarnaast wordt er gecommuniceerd in de taal van het land zelf: er is dus ook nog de nodige talenkennis vereist. Dat is waarom de One Stop Shop een aantrekkelijke keuze kan zijn voor Martijn: hij hoeft maar één btw-nummer aan te vragen en geen rekening te houden met verschillende talen en aangiftetermijnen.

Dus, wat is er veranderd?

Voordat de OSS werd ingevoerd, kon ieder land een eigen drempelwaarde instellen. Kwam je boven deze drempelwaarde, dan moest je een btw-registratie hebben in dat land. Nu is er een algemene, Europese drempelwaarde van 10.000 euro ingevoerd. Kom je boven deze drempelwaarde uit? Dan kom je in aanmerking voor de OSS!

 

Btw percentage

Het land waaraan je je goederen verkoopt, bepaalt de hoogte van de btw, en niet het land waar je bedrijf is gevestigd. Dit staat bekend als het bestemmingsbeginsel van de OSS-regeling. Wanneer je boven de drempelwaarde komt, ben je verplicht om je verkopen aan te geven in de OSS-aangifte. Blijf je onder de drempelwaarde? Dan blijven de binnenlandse btw-regels van toepassing.

De meest voor de hand liggende verandering is de aangifte zelf. Ondernemers hebben nu de optie om te kiezen voor de OSS-regeling, wat btw-aangifte doen een stuk makkelijker maakt.

Nogmaals: een One Stop Shop registratie is niet verplicht, maar maakt het wel makkelijker!

Wanneer je gebruik maakt van de OSS-regeling is -zoals hierboven vermeld- altijd het bestemmingsbeginsel van toepassing. Dit houdt in dat je het btw-tarief van het land van bestemming mag rekenen over je levering. Het zorgt er dus voor dat het niet meer uitmaakt in welk land je bedrijf gevestigd is! Zo kunnen grote bedrijven bijvoorbeeld geen extra slag meer slaan uit gevestigd zijn in een land met een laag btw-tarief. De tarieven zijn nu gelijk voor iedereen, waardoor er een competitiever speelveld wordt gecreëerd.

 

Wat zijn de voordelen van One Stop Shop?

Allereerst brengt de One Stop Shop minder administratieve lasten met zich mee. Je hoeft immers niet meer in alle afzonderlijke landen een btw-registratie te hebben, maar alleen in het land waar je bedrijf is gevestigd. Dat scheelt dus al heel wat administratie. Ook de facturering hoeft alleen rekening te houden met het land waar je bent gevestigd. Ook dit scheelt behoorlijk in administratieve lasten, omdat de Europese regelgeving hier nogal uiteenlopend in kan zijn.

Ten tweede zijn er vaak minder kosten gemoeid met de One Stop Shop-regeling. In plaats van meerdere aangiftes te doen, hoeft dat nu maar één keer per kwartaal. Internationale bankafschrijvingen gaan vaak samen met extra kosten: daarom kan de One Stop Shop een voordelige keuze zijn.

Misschien wel het belangrijkste voordeel van de OSS, zoals hierboven al genoemd, is dat het een eerlijkere concurrentie-omgeving creëert. Voordat de OSS werd ingevoerd, had je pech als je bedrijf gevestigd was in een land met een hoog btw-tarief: dit was een nadeel ten opzichte van je concurrenten in landen met een lager btw-tarief, zij waren immers minder belasting kwijt.

 

Samenvatting

Ondanks dat het de insteek van de nieuwe regeling is om btw-aangiftes makkelijker te maken, kun je nog steeds verdwalen in de wirwar van nieuwe informatie. Daarom de belangrijkste punten nog even op een rij:

  • Wat: de OSS is een belastingregistratie die je btw-verplichtingen voor alle EU-landen regelt
  • Wie: kom je boven de drempelwaarde van 10.000 euro uit? Dan kun je gebruik maken van de OSS.
  • Waarom: de OSS zorgt voor meer concurrentie, maar minder kosten en administratie
  • Waar: jouw OSS-registratie regel je bij de belastingdienst van het land waar je bedrijf is gevestigd.
  • Belangrijk: verkoop je via Amazon? dan heb je naast een OSS-registratie nog steeds een lokale btw-registratie nodig in landen waar je voorraad hebt opgeslagen.

Gratis OSS-Registratie en compliance consult

Benieuwd of jij in aanmerking komt voor de OSS? Of weet je zeker dat je in aanmerking komt en kun je wat advies gebruiken?

Vragen of een
project starten?

Een hands-on amazon marketplace agency. 

 

Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op. 

Scroll naar top