Succesvol verkopen op Amazon in Nederland

verkopen op amazon
Lees hier alles over het verkopen op Amazon

In het kort

  • Een uitgebreide gids over het verkopen op Amazon;
  • Stap voor stap uitleg om vandaag te starten.

Leestijd: 10 minuten

Verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon is voor Nederlandse verkopers een stap dichterbij nu Amazon heeft aangekondigd zijn deuren in Nederland te openen. De geruchten dat Amazon de Nederlandse site zou willen uitbreiden met fysieke producten blijken te kloppen: sinds kort kunnen bedrijven uit binnen- en buitenland zich registreren om producten aan te bieden. Amazon ziet bij de uitbreiding van het assortiment een belangrijke rol weggelegd voor Nederlandse verkopers die hun producten via de webshop zullen aanbieden. Ofwel: de beoogde stap van Amazon biedt zonder twijfel ‘grote kansen’ voor verkopers! Ben jij ondernemer en sta je te popelen om jouw producten via Amazon te verkopen? Wij helpen je graag op weg! Raadpleeg Amazonadvies en ontdek hoe verkopen via Amazon in zijn werk gaat.

Aanmelden als verkoper op Amazon

Verkopen op Amazon / verkopen via Amazon is alleen mogelijk als je bij Amazon bent aangemeld als verkoper. Aanmelden op Amazon Nederland doe je – gelukkig – in enkele eenvoudige stappen. Ben je een bestaande (internationale) verkoper, dan behoort inloggen met je bestaande gegevens tot de mogelijkheden. Ben je een nieuwe verkoper, dan is het goed om te weten dat je als verkoper aan bepaalde criteria moet voldoen om voor aanmelding in aanmerking te komen. Hoe dan ook, als bestaande of nieuwe verkoper vind je hier alles over aanmelden op Amazon Nederland.

Product toevoegen op Amazon

Als de aanmeldingsprocedure succesvol is afgerond, en je bent in het bezit bent van een verkopersaccount op Amazon, dan kun je overgaan tot het verkopen van je producten. Nou ja, bijna dan. Allereerst moeten de producten die je wil verkopen worden toegevoegd aan je verkopersaccount. Wil je weten hoe het toevoegen van een product aan je Amazon verkopersaccount in zijn werk gaat? Je leest het hier!

Amazon Product Listings

De afzonderlijke producten die zijn toegevoegd aan je verkopersaccount moeten vervolgens van informatie worden voorzien. Dit doe je door het instellen van Amazon Product Listings. Met andere woorden: je voorziet je productpagina van een (verkoop)naam (of titel), een productomschrijving, productdetails en bijpassende afbeeldingen. Deze informatie bepaalt of jouw producten vindbaar zijn in de zoekresultaten van Amazon. Bovendien beslissen bezoekers van Amazon (ofwel: potentiële klanten) op basis van deze informatie om een product al dan niet te kopen. Het verkoopsucces hangt om die reden – in ieder geval gedeeltelijk – af van je Amazon Product Listings. In het artikel ‘in 8 stappen een product toevoegen aan Amazon’ lees je meer over het toevoegen van een productomschrijving, productdetails en het belang van de juiste Keywords. Wil je Amazon Product Listings niet alleen instellen, maar ook optimaliseren, lees dan raden we het volgende artikel aan: de optimale productomschrijving voor producten op Amazon.

Kosten verkopen op Amazon

Wil je als ondernemer starten met verkopen op Amazon, dan is het goed om te weten dat hier kosten mee gemoeid zijn. Het bedrag dat jij als ondernemer aan Amazon dient te betalen, is afhankelijk van een aantal factoren. Om de kosten in kaart te kunnen brengen, zul je een aantal vragen moeten beantwoorden. Wil je bijvoorbeeld zelf je verkochte producten verzenden (Fulfilment By Merchant, FBM) of wil je dat door Amazon laten doen (Fulfilment By Amazon, FBA)? En wil je jouw producten alleen binnen Nederland verkopen, of wil je ook naar andere Europese landen verkopen en verzenden?

We hebben alle Amazon kosten voor verkopers op een rijtje gezet. Wil je een uitgebreide toelichting over de kosten die verbonden zijn aan verkopen op Amazon, lees dan het artikel ‘wat kost het om te verkopen via Amazon?’. Het is uiteraard van belang om bij het bepalen van je prijsstrategie rekening te houden met de kosten die gemoeid zijn met verkopen via Amazon.

Fulfillment By Amazon (FBA)

Na het instellen van je Amazon verkopenaccount en het opzetten van de Amazon Product Listings beschikken verkopers over twee opties bij het leveren van hun producten:

(1) Fulfillment By Amazon (FBA) - Verkopers die gebruik maken van deze optie verzenden hun producten naar één van de Fulfillment centers van Amazon. Amazon ontvangt jouw producten, en verstuurt jouw product wanneer het wordt verkocht. FBA is dus een service van Amazon die verkopers ondersteuning biedt bij opslag, verpakking en verzending. Wil je meer weten over FBA (voordelen, nadelen en kosten)? Bekijk dan snel het volgende artikel.

Let op, een Duits btw nummer is verplicht als je FBA wilt verkopen vanuit Duitsland. 

Fulfillment By Merchant (FBM)

(2) Fulfillment By Merchant (FBM) – Verkopers zijn zelf verantwoordelijk voor het verzenden van hun producten naar het afleveradres van de koper. De voordelen, nadelen, aandachtspunten en kosten die horen bij deze verzendoptie hebben we eveneens voor jullie op een rijtje gezet!

Customer service

(Hoe behandel je retouren?)

Hoe je retourzendingen dient te behandelen is afhankelijk van het feit of jij als verkoper hebt gekozen voor voor Fulfillment By Amazon (FBA) of Fulfillment by Merchant (FBM). Maak je als verkoper gebruik van Amazon’s FBA service, dan voeren medewerkers van Amazon taken uit in het kader customer service. Zij behandelen in dat geval ook retourzendingen. Kies je voor de FBM, dan dien je als verkopers zelf je klanten te ondersteunen. Je bent in dat geval eveneens zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van retourzendingen. 

Je product promoten en een merk opbouwen

Nieuwe producten succesvol lanceren werkt het beste als je al een sterk merk binnen Amazon hebt opgebouwd. De volgende mogelijkheden bieden je een kans om nog sneller te groeien binnen Amazon.

Benieuwd hoe jou bedrijf kan groeien binnen Amazon?

Internationaal groeien binnen Amazon

Via Amazon verkopen betekend dat de gehele wereld een afzet markt wordt. Vanuit je Europese Seller Central Account heb je de mogelijkheid om in maar liefst 8 landen te verkopen. Vanuit daar kun je ook nog kiezen om op te schalen naar de Verenigde Staten (Amazon US) , waar de afzetmarkt nog veel groter is.

Huidige Amazon Marketplaces:

Amazon Europa:

Amazon Noord-Amerika
Amazon Asia-Pacific
Amazon-Advies-EPR-VerpackG- EPR- LUCID-LinkedIn.jpg

Vanaf 15 juni 2022 is een verpakkingsregistratie (LUCID) verplicht op Amazon.

Door Noud | 02/05/2022

Amazon heeft sinds kort een nieuwe regel ingediend binnen Seller Central en de verkoop via het platform. Het was sowieso al verplicht om een VerpackG registratie aan te vragen indien je voorraad in Duitsland had liggen. Voorheen was dit voornamelijk …

Vanaf 15 juni 2022 is een verpakkingsregistratie (LUCID) verplicht op Amazon. Lees verder »

Amazon polen verkopen internationaal amazon.pl

Verkopen op Amazon Polen, interessant? (amazon.pl)

Door Sam Wiering | 01/05/2022

“Polen is een zeer belangrijk land voor ons en we zijn van plan om hier de komende jaren te blijven investeren, waarbij we ernaar streven om klanten een nog rijkere selectie van producten te bieden die beschikbaar zijn tegen geweldige …

Verkopen op Amazon Polen, interessant? (amazon.pl) Lees verder »

neprecensies

Amazon wil sites/bedrijven sluiten die de authenticiteit van eerlijke reviews bedreigen.

Door Noud | 13/04/2022

Amazon heeft rechtszaken aangespannen tegen bedrijven die fake reviews schijven. Zij zijn verantwoordelijk voor het schrijven van gestimuleerde en misleidende productrecensies in ruil voor geld of gratis producten. De rechtszaken zijn bedoeld om twee grote “neprecensies” bedrijven, AppSally en Rebatest, …

Amazon wil sites/bedrijven sluiten die de authenticiteit van eerlijke reviews bedreigen. Lees verder »

Vooral internationale verkopers op Amazon.nl

Door Sam Wiering | 11/03/2022

Van alle verkopers op de Nederlandse Marketplace van Amazon is slechts 2 procent afkomstig uit Nederland. 

Scroll naar top