Adverteren op Amazon

Alles wat je moet weten over het adverteren op Amazon.

adverteren op amazon

In het kort

  • Waarom adverteren op Amazon?
  • Wat voor advertentie mogelijkheden zijn er?
  • Hoe begin je met adverteren op Amazon?

Leestijd: 10 minuten

Waarom adverteren op Amazon?

Je hebt een product en verkoopt deze op Amazon, maar hoe zorg je ervoor dat de juiste bezoekers jouw product zien. Als mensen jouw product zoeken wil je natuurlijk dat mensen bij jou uitkomen, en niet bij je concurrent. Op Amazon heb jij de mogelijkheid om betaalde advertenties in te zetten om jouw doelgroep beter te bereiken en meer te verkopen.

Welke verschillende manieren zijn er om te adverteren op Amazon en hoe pas je ze toe? In dit artikel leer jij alles over het adverteren op Amazon.

Vereisten adverteren op Amazon

Amazon adverteren biedt verschillende mogelijkheden. Om te adverteren via Amazon, is het van belang dat jouw product hiervoor in aanmerking komt. Momenteel is het niet mogelijk om te adverteren met

  • Adult products;
  • Refurbished products; 
  • Tweedehands producten.

Productcategorieën die wel in aanmerking komen voor adverteren via Amazon zijn:

Elektronica & Foto, Muziek, Speelgoed & Games, VHS, DIY & Tools, PC & Videogames, Software, Film & TV, Baby, Keuken & Home, Tuin & Outdoor, Gezondheid & Schoonheid, Computers & Accessoires, Kruidenier, Sieraden, Huisdier Benodigdheden, Sport & Buiten, Kantoorartikelen & Kantoorbenodigdheden, Horloges, Auto & Motor, Schoenen & Accessoires, Schoonheid, Grote apparaten, Musical, Instrumenten & DJ en Verlichting.

Ook moet je een Seller Central account, een Vendor account of een Advantage Central account hebben. 

Welke manieren van adverteren zijn er op Amazon?

Amazon kent verschillende manieren van adverteren. Hieronder nemen we deze één voor één door en leggen we uit hoe je deze campagnes stapsgewijs op zet. 

  1. Sponsored Products;
  2. Sponsored Brands Ads;
  3. Sponsored Display Ads.

Voordat je met deze sectie begint gaan we ervan uit jij je al aangemeld hebt als verkoper op Amazon en dat jij producten hebt toegevoegd. 

1. Amazon Sponsored Product Ads (Meest gebruikt)

adverteren op amazon
adverteren op amazon

Uitleg Amazon Sponsored Product Ads

Wanneer je kiest voor Amazon Sponsored Products Ads, maak je jouw producten beter vindbaar in de zoekresultaten. Dus als de klant zoekt op het product zal jouw product verder bovenaan de zoekresultaten komen. Daarmee genereer je dus meer bezoekers die al interesse hebben in wat jij aanbiedt.  

Wanneer je een advertentie maakt heb je de keuze om automatisch of handmatig je doelgroep te bepalen. Amazon kan op basis van jouw productomschrijving targeten op de, volgens hun, ideale doelgroep. Ook kun je zelf keywords waarop je gevonden wilt worden instellen. Van belang is dat je weet welke keywords relevant zijn voor jou. Handige tools om jouw perfecte keywords te bepalen vind je hier. Je stelt vooraf het maximale budget in en je betaald alleen wanneer er op je advertentie geklikt wordt. Je advertentie verschijnt boven én tussen de zoekresultaten.

In 8 stappen een Sponsored Product Ad campagne maken: 
  1. Login op je Amazon account;
  2. Ga naar "Advertising" en klik op "Campaign Manager" adverteren op amazon
  3. Klik op "Create Campaign"
  4. Kies je soort campagne. In dit geval kiezen we voor Sponsored Products adverteren op amazon cpcp
  5. Vol het volgende in:
    1. Campaign Name;
      1. Bijvoorbeeld: 200723 - Sony Headphones
    2. Start en eind datum;
    3. Dagelijks budget;
    4. Automatic of Manual targeting. 
      1. Automatic targeting: Als je nog geen idee hebt welk zoekwoord het beste converteert. Dit is aan te raden voor beginners.
      2. Manual targeting: Als je al weet welke zoektermen het beste converteren voor jouw product. Dit kan je al weten als je reeds op een ander kanaal verkoopt.
        op amazon adverteren
  6. Kies een "Bidding Strategy". Wij raden aan om Dynamic Bids - Down Only te selecteren. Daarmee behoudt je meer controle over je uitgave per bid.
    bidstrategie amazon adverteren
  7. Creëer een advertentiegroep. Dit is een groep van producten waarvan je wilt dat deze op dezelfde keywords gevonden worden. Ook moeten deze enigszins binnen hetzelfde prijspunt zitten. advertentiegroep adverteren op amazon
  8. Vul een bid in per klik. Dus dit is het bedrag wat je per klik betaalt ongeacht of er iets verkocht wordt of niet. Vervolgens druk je op Launch Campaign om je campagne te starten. campagne lanceren adverteren op amazon

Dat was het. Vanaf nu beginnen je advertenties te lopen.

Amazon Sponsored Brand Ads

amazon sponsored brands
amazon sponsored brands

Uitleg Amazon Sponsored Brand Ads

Om gebruik te maken van sponsored brands moet je ingeschreven zijn in het Amazon brand Registry. Dit kan je doen nadat je jouw merk geregistreerd hebt bij het BOIP (Benelux) of EUIPO (Europees). De kosten hiervan zijn € 244,00 op Benelux niveau, en € 850,00 op Europees niveau. 

Sponsored Brand Ads zorgen ervoor dat jouw merk, headline en drie van je producten bovenaan of naast de zoekresultaten zichtbaar wordt. Bezoekers kunnen op je producten of je merknaam klikken. Ook hier betaal je alleen wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt. Vooraf bied je op het keyword waarop je gevonden wilt worden.

In 9 stappen een Sponsored Brand Ad campagne maken: 
  1. Login op je Amazon account;
  2. Ga naar "Advertising" en klik op "Campaign Manager" adverteren op amazon
  3. Klik op "Create Campaign"
  4. Kies je soort campagne. In dit geval kiezen we voor Sponsored Brands adverteren op amazon cpcp
  5. Vol het volgende in:
    1. Campaign Name;
      1. Bijvoorbeeld: 200723 - Sony
    2. Start en eind datum;
    3. Dagelijks budget;
    4. Brand; 
      1. Dit is je geregistreerd merk.
    5. Landing Page: 
      1. Selecteer "Amazon Store": Als je wilt dat mensen naar je Store gaan en je volledig assortiment te zien krijgen.
      2. Selecteer "New product list page" als je een product groep wilt laten zien.

adverteren via amazon

6. Selecteer je Amazon Store.

amazon store adverteren op amazon

7. Ga aan de slag met je "Creatives". Hierin kun je dingen als je thumbnail, logo, bewoording en headline aanpassen.

creative adverteren via amazon

8. Vul je targeting aan. Hierbij wordt weer onderscheid gemaakt tussen "Keyword Targeting", waarbij je gevonden wilt worden op zoekwoorden. Of "Product Targeting" wanneer je wilt dat jouw product te samen met gelijke producten wordt getoond.

targeting adverteren op amazon

9. Als laatste kun je "Negative Keywords" toevoegen. Dit zijn zoektermen die je wilt uitsluiten. Als je bijvoorbeeld fietspompen verkoopt, wil je niet betalen als iemand "fiets" zoekt. Dan is de zoekintentie namelijk compleet anders en zul je veel klikken moeten betalen die niet tot conversie zullen leiden. Tot slot klik je op "Submit for Review". Amazon zal namelijk eerst nog je Sponsored Brand Ads goed moeten keuren.

negative keyword amazon adverteren

Nadat je advertenties zijn goedgekeurd door Amazon zullen deze beginnen te lopen. Zorg ervoor dat je goed in de gaten houdt hoe je advertenties lopen.

Amazon Sponsored Display Ads (Beta)

Amazon-Sponsored-Display-Ads
Amazon Sponsored Display Ads

Uitleg Amazon Sponsored Display Ads

Sponsored Display ads laat jouw product zien aan (potentiële) klanten die jouw product of een vergelijkbaar product bekeken hebben. Wanneer je gebruik maakt van Sponsored Display Ads, betaal je alleen wanneer een klant op jouw advertentie klikt. Deze methode maakt geen gebruik van keyword targeting, maar plaatst advertenties op basis van het online gedrag van klanten.

In 8 stappen een Sponsored Display Ad campagne maken: 
  1. Login op je Amazon account;
  2. Ga naar "Advertising" en klik op "Campaign Manager" adverteren op amazon
  3. Klik op "Create Campaign"
  4. Kies je soort campagne. In dit geval kiezen we voor Sponsored Display (BETA)sponsored display ad amazon adverteren
  5. Vol het volgende in:
    1. Campaign Name;
      1. Bijvoorbeeld: 200723 - Sony Headphones
    2. Start en eind datum;
    3. Dagelijks budget.

amazon adverteren sponsored display

6. Creëer een advertentiegroep. Dit is een groep van producten waarvan je wilt dat deze op dezelfde keywords gevonden worden. Ook moeten deze enigszins binnen hetzelfde prijspunt zitten.

ad groep amazon adverteren

7. Vul een bid in per klik. Dus dit is het bedrag wat je per klik betaalt ongeacht of er iets verkocht wordt of niet. Wat is een conversie waard voor je?

bidding amazon adverteren

8. Selecteer de producten die je wilt adverteren op Amazon.

producten kiezen amazon adverteren

9. Tot slot kies je de product groepen waar je wilt dat jouw producten vertoond worden door middel van Sponsored Display Ads en klik je op Launch Campaign.

producten kiezen targeten adverteren amazon

Bijhouden en controleren advertenties op Amazon

adverteren op amazon-2

Je advertenties lopen en je budget wordt gespendeerd. Hoe ga je ervoor zorgen dat je niet in de min komt?

In het overzicht van Campaign Manager krijg je bovenstaande te zien. De verschillende metrics die worden getoond geven je een goed beeld hoe je campagnes verlopen. Wat betekenen de metrics?

  • Spend: Hoeveel heb je in totaal uitgegeven aan je campagnes in een bepaalde periode.
  • Sales: Je bruto omzet als resultaat van de campagnes. Let op: Organische omzet wordt hier niet bij meegeteld, dit is omzet wat rechtstreeks heeft geresulteerd van je campagnes.
  • ACOS = Spend / Sales. Oftewel, hoeveel percentage van je omzet gebruik je om te adverteren. Probeer dit percentage van te voren voor jezelf vast te zetten. Een mooi gemiddelde is ongeveer 20%.
  • Impressions: Dit metric geeft aan hoe vaak je listing is bekeken.
  • Add Metric: Je kunt een hoop metrics toevoegen aan dit overzicht afhankelijk van waar jij het liefst mee werkt.

Kom je er zelf niet uit en wil je hulp met het adverteren op Amazon? Dan helpen wij je graag op weg.

Early reviews verzamelen op Amazon

Snel beoordelingen krijgen met het Early Reviewer Program

Door Peter | 14/09/2020

Als online verkopers weten we allemaal hoe belangrijk beoordelingen van onze klanten zijn. Dit geeft ons, als verkopers, goede feedback over producten of een service. Bijkomend voordeel is het vertrouwen van consumenten, dat is belangrijk en leidt tot meer verkopen. …

Snel beoordelingen krijgen met het Early Reviewer Program Lees verder »

verkopen op amazon zweden-2

Verkopen op Amazon in Zweden? Het is nu mogelijk.

Door Ties | 02/09/2020

Na Nederland, is nu Zweden aan de beurt om zich aan te sluiten bij het Europese Amazon netwerk. Het is het eerste land in de Nordics waar Amazon voet aan land zet. Het was al mogelijk om via www.amazon.se producten …

Verkopen op Amazon in Zweden? Het is nu mogelijk. Lees verder »

Verkopen op amazon met black friday

Amazon verkoop voorbereiden voor Black Friday & Cyber Monday

Door Peter | 26/08/2020

Black Friday is de dag na het Amerikaanse Thanksgiving Day en is een onofficieel startsein voor het doen van kerstaankopen. Dat betekent niet alleen de kerstballen in huis halen, maar ook cadeautjes voor je naasten. Wij kennen Black Friday en …

Amazon verkoop voorbereiden voor Black Friday & Cyber Monday Lees verder »

amazon fba

5 redenen waarom verkopen op Amazon FBA een goed idee is.

Door Ties | 14/08/2020

Amazon is werelds’ grootste e-commerce reus. Voor ons Nederlanders wat nieuw, maar voor de Amerikaan, Duitser en Spanjaard inmiddels een dagelijks begrip. Voor verkopers biedt dit platform mooie kansen. Zo kun jij je producten aanbieden op Amazon en vervolgens wereldwijd …

5 redenen waarom verkopen op Amazon FBA een goed idee is. Lees verder »

Scroll naar top