Adverteren op Amazon
Alles wat je moet weten over het adverteren op Amazon.
In het kort
- Waarom adverteren op Amazon?
- Wat voor advertentie mogelijkheden zijn er?
- Hoe begin je met adverteren op Amazon?
- Hoe kun je advertenties optimaliseren op Amazon?
Leestijd: 10 minuten
Adverteren op Amazon uitbesteden?
Waarom adverteren op Amazon?
Je hebt een product en verkoopt deze op Amazon, maar hoe zorg je ervoor dat de juiste bezoekers jouw product zien. Als mensen jouw product zoeken wil je natuurlijk dat mensen bij jou uitkomen, en niet bij je concurrent. Op Amazon heb jij de mogelijkheid om betaalde advertenties in te zetten om jouw doelgroep beter te bereiken en meer te verkopen.
Welke verschillende manieren zijn er om te adverteren op Amazon en hoe pas je ze toe? In dit artikel leer jij alles over het adverteren op Amazon.
Vereisten adverteren op Amazon
Amazon adverteren biedt verschillende mogelijkheden. Om te adverteren via Amazon, is het van belang dat jouw product hiervoor in aanmerking komt. Momenteel is het niet mogelijk om te adverteren met
- Adult products;
- Refurbished products;
- Tweedehands producten.
Productcategorieën die wel in aanmerking komen voor adverteren via Amazon zijn:
Elektronica & Foto, Muziek, Speelgoed & Games, VHS, DIY & Tools, PC & Videogames, Software, Film & TV, Baby, Keuken & Home, Tuin & Outdoor, Gezondheid & Schoonheid, Computers & Accessoires, Kruidenier, Sieraden, Huisdier Benodigdheden, Sport & Buiten, Kantoorartikelen & Kantoorbenodigdheden, Horloges, Auto & Motor, Schoenen & Accessoires, Schoonheid, Grote apparaten, Musical, Instrumenten & DJ en Verlichting.
Ook moet je een Seller Central account, een Vendor account of een Advantage Central account hebben.
Welke manieren van adverteren zijn er op Amazon?
Amazon kent verschillende manieren van adverteren. Hieronder nemen we deze één voor één door en leggen we uit hoe je deze campagnes stapsgewijs op zet.
- Sponsored Products;
- Sponsored Brands Ads;
- Sponsored Display Ads.
Voordat je met deze sectie begint gaan we ervan uit jij je al aangemeld hebt als verkoper op Amazon en dat jij producten hebt toegevoegd.
1. Amazon Sponsored Product Ads (Meest gebruikt)
Uitleg Amazon Sponsored Product Ads
Wanneer je kiest voor Amazon Sponsored Products Ads, maak je jouw producten beter vindbaar in de zoekresultaten. Dus als de klant zoekt op het product zal jouw product verder bovenaan de zoekresultaten komen. Daarmee genereer je dus meer bezoekers die al interesse hebben in wat jij aanbiedt.
Wanneer je een advertentie maakt heb je de keuze om automatisch of handmatig je doelgroep te bepalen. Amazon kan op basis van jouw productomschrijving targeten op de, volgens hun, ideale doelgroep. Ook kun je zelf keywords waarop je gevonden wilt worden instellen. Van belang is dat je weet welke keywords relevant zijn voor jou. Handige tools om jouw perfecte keywords te bepalen vind je hier. Je stelt vooraf het maximale budget in en je betaald alleen wanneer er op je advertentie geklikt wordt. Je advertentie verschijnt boven én tussen de zoekresultaten.
In 8 stappen een Sponsored Product Ad campagne maken:
- Login op je Amazon account;
- Ga naar "Advertising" en klik op "Campaign Manager"
- Klik op "Create Campaign"
- Kies je soort campagne. In dit geval kiezen we voor Sponsored Products
- Vol het volgende in:
- Campaign Name;
- Bijvoorbeeld: 200723 - Sony Headphones
- Start en eind datum;
- Dagelijks budget;
- Automatic of Manual targeting.
- Campaign Name;
- Kies een "Bidding Strategy". Wij raden aan om Dynamic Bids - Down Only te selecteren. Daarmee behoudt je meer controle over je uitgave per bid.
- Creëer een advertentiegroep. Dit is een groep van producten waarvan je wilt dat deze op dezelfde keywords gevonden worden. Ook moeten deze enigszins binnen hetzelfde prijspunt zitten.
- Vul een bid in per klik. Dus dit is het bedrag wat je per klik betaalt ongeacht of er iets verkocht wordt of niet. Vervolgens druk je op Launch Campaign om je campagne te starten.
Dat was het. Vanaf nu beginnen je advertenties te lopen.
Amazon Sponsored Brand Ads

Uitleg Amazon Sponsored Brand Ads
Om gebruik te maken van sponsored brands moet je ingeschreven zijn in het Amazon brand Registry. Dit kan je doen nadat je jouw merk geregistreerd hebt bij het BOIP (Benelux) of EUIPO (Europees). De kosten hiervan zijn € 244,00 op Benelux niveau, en € 850,00 op Europees niveau.
Sponsored Brand Ads zorgen ervoor dat jouw merk, headline en drie van je producten bovenaan of naast de zoekresultaten zichtbaar wordt. Bezoekers kunnen op je producten of je merknaam klikken. Ook hier betaal je alleen wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt. Vooraf bied je op het keyword waarop je gevonden wilt worden.
In 9 stappen een Sponsored Brand Ad campagne maken:
- Login op je Amazon account;
- Ga naar "Advertising" en klik op "Campaign Manager"
- Klik op "Create Campaign"
- Kies je soort campagne. In dit geval kiezen we voor Sponsored Brands
- Vol het volgende in:
- Campaign Name;
- Bijvoorbeeld: 200723 - Sony
- Start en eind datum;
- Dagelijks budget;
- Brand;
- Dit is je geregistreerd merk.
- Landing Page:
- Selecteer "Amazon Store": Als je wilt dat mensen naar je Store gaan en je volledig assortiment te zien krijgen.
- Selecteer "New product list page" als je een product groep wilt laten zien.
- Campaign Name;
6. Selecteer je Amazon Store.
7. Ga aan de slag met je "Creatives". Hierin kun je dingen als je thumbnail, logo, bewoording en headline aanpassen.
8. Vul je targeting aan. Hierbij wordt weer onderscheid gemaakt tussen "Keyword Targeting", waarbij je gevonden wilt worden op zoekwoorden. Of "Product Targeting" wanneer je wilt dat jouw product te samen met gelijke producten wordt getoond.
9. Als laatste kun je "Negative Keywords" toevoegen. Dit zijn zoektermen die je wilt uitsluiten. Als je bijvoorbeeld fietspompen verkoopt, wil je niet betalen als iemand "fiets" zoekt. Dan is de zoekintentie namelijk compleet anders en zul je veel klikken moeten betalen die niet tot conversie zullen leiden. Tot slot klik je op "Submit for Review". Amazon zal namelijk eerst nog je Sponsored Brand Ads goed moeten keuren.
Nadat je advertenties zijn goedgekeurd door Amazon zullen deze beginnen te lopen. Zorg ervoor dat je goed in de gaten houdt hoe je advertenties lopen.
Amazon Sponsored Display Ads

Uitleg Amazon Sponsored Display Ads
Sponsored Display ads laat jouw product zien aan (potentiële) klanten die jouw product of een vergelijkbaar product bekeken hebben. Wanneer je gebruik maakt van Sponsored Display Ads, betaal je alleen wanneer een klant op jouw advertentie klikt. Deze methode maakt geen gebruik van keyword targeting, maar plaatst advertenties op basis van het online gedrag van klanten.
In 8 stappen een Sponsored Display Ad campagne maken:
- Login op je Amazon account;
- Ga naar "Advertising" en klik op "Campaign Manager"
- Klik op "Create Campaign"
- Kies je soort campagne. In dit geval kiezen we voor Sponsored Display (BETA)
- Vol het volgende in:
- Campaign Name;
- Bijvoorbeeld: 200723 - Sony Headphones
- Start en eind datum;
- Dagelijks budget.
- Campaign Name;
6. Creëer een advertentiegroep. Dit is een groep van producten waarvan je wilt dat deze op dezelfde keywords gevonden worden. Ook moeten deze enigszins binnen hetzelfde prijspunt zitten.
7. Vul een bid in per klik. Dus dit is het bedrag wat je per klik betaalt ongeacht of er iets verkocht wordt of niet. Wat is een conversie waard voor je?
8. Selecteer de producten die je wilt adverteren op Amazon.
9. Tot slot kies je de product groepen waar je wilt dat jouw producten vertoond worden door middel van Sponsored Display Ads en klik je op Launch Campaign.
Optimaliseren van advertenties op Amazon.

Bijhouden en controleren advertenties op Amazon
Je advertenties lopen en je budget wordt gespendeerd. Hoe ga je ervoor zorgen dat je niet in de min komt?
In het overzicht van Campaign Manager krijg je bovenstaande te zien. De verschillende metrics die worden getoond geven je een goed beeld hoe je campagnes verlopen. Wat betekenen de metrics?
- Spend: Hoeveel heb je in totaal uitgegeven aan je campagnes in een bepaalde periode.
- Sales: Je bruto omzet als resultaat van de campagnes. Let op: Organische omzet wordt hier niet bij meegeteld, dit is omzet wat rechtstreeks heeft geresulteerd van je campagnes.
- ACOS = Spend / Sales. Oftewel, hoeveel percentage van je omzet gebruik je om te adverteren. Probeer dit percentage van te voren voor jezelf vast te zetten. Een mooi gemiddelde is ongeveer 20%.
- Impressions: De impressions metric geeft aan hoe vaak je listing is bekeken.
- ROAS: ROAS staat voor Return on Ad Spend. In welke ratio ontvang jij omzet per uitgegeven bedrag. Dit wordt berekend door de verkoop die aan je advertenties wordt toegeschreven te delen door je uitgaven
- Add Metric: Je kunt een hoop metrics toevoegen aan dit overzicht afhankelijk van waar jij het liefst mee werkt.
Het verder optimaliseren van advertenties op Amazon is voor iedere campagne weer anders. Het is verstandig om in het begin dagelijks, en later wekelijks, je advertenties op amazon in de gaten te houden. Adverteren op Amazon is een continue process waarbij je de campagnes steeds effectiever wilt maken.
Onze tips voor Amazon advertenties optimaliseren:
1. Kijk naar de aangeraden 'bids' vanuit Amazon. Hiermee zorg je niet teveel voor een zoekwoord of concurerend product betaald, maar wel genoeg dat je advertentie gentoond wordt;
2. Kijk naar je 'search terms' en zet de periode op 'afgelopen 65 dagen'. Sorteer op 'spend' en voeg de zoekwoorden met geen of nauwelijks conversies (niet converterende zoekwoorden/producten) toe aan 'negative targeting';
3. Zoek eens naar concurrenten op Amazon zelf en sorteer op 'Nieuw toegevoegd'. Hier zie je nieuwe concurerende producten die nauwelijk reviews hebben maar waar deze eigenaar waarschijnlijk wel op adverteerd. Zo kun je meeliften op zijn uitgaven (zorg wel dat je een betere listing en/of meer reviews hebt).
Kom je er zelf niet uit en wil je hulp met het adverteren op Amazon? Dan helpen wij je graag op weg.
Via een marketplace adverteren op Amazon
Het voordeel van het adverteren op Amazon als marketplace is dat Amazon er veel baat bij heeft als jouw advertenties goed lopen. Daarom geeft Amazon onder andere de mogelijkheid om haar algoritmes te gebruiken (automatic campaings) en geeft Amazon veel suggesties voor zoekwoorden en bids.
Hulp nodig met adverteren?
Neem contact op.
Een hands-on amazon marketplace agency.
Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op.