Amazon Account geblokkeerd?

amazon account geblokkeerd

In het kort

  • Amazon Account geblokkeerd?
  • Hoe los je dat op?
  • En wat moet je doen als je hulp nodig hebt?

Leestijd: 5 minuten

Amazon is een prachtig platform waar je middels Fulfilment by Amazon (FBA) geautomatiseerd producten kunt verkopen. Maar wat als je Seller Central account gedeactiveerd is? Hoe kan dat gebeuren en wat moet je doen als het zover is? In dit artikel  gaan we daar iets verder op in.

Geblokkeerd Amazon Account: Hoe kan dat?

Een geblokkeerd of gedeactiveerd Amazon Seller Central Account kan verschillende redenen hebben. Zo kun je niet voldaan hebben aan bepaalde eisen omtrent Voice of the Customer, heb je een te hoog retour ratio of mis je legale documentatie. Hier noemen we de meeste voorkomende oorzaken omtrent een geblokkeerd Amazon account:

  • Ontbrekende documentatie: Een veel voorkomende reden van een geblokkeerd of gedeactiveerd Amazon account is het ontbreken van legale documentatie. Zo kun je bijvoorbeeld gemist hebben dat een Duits btw nummer vereist is om middels FBA te mogen verkopen, of heb je geen EIN nummer terwijl je op Amazon US wilt verkopen. Ook kan het zijn dat je paspoort niet goed geüpload is of je adres niet bevestigd wordt.
  • Underperformance: Het kan zijn dat Amazon je account geblokkeerd heeft omdat je bijvoorbeeld teveel retouren hebt gekregen, te laat op berichten hebt gereageerd, of dat je te laat je producten hebt verzonden als je gebruik  maakt van Fulfilment by Merchant.
  • Review vervalsing: Het is algemeen bekend dat je bij Bol.com eenvoudig reviews kunt vervalsen. Dat is bij Amazon absoluut niet het geval. Zodra Amazon jou er ook maar enigszins van verdenkt dat je reviews vervalst door bijvoorbeeld vrienden en familie iets te laten kopen, wordt je Seller Central account direct geblokkeerd. Het is daarom belangrijk om te weten dat je producten goed moeten zijn om zodanig de juiste reviews te krijgen. Probeer geen reviews te vervalsen.
  • Policy Violation: Een gedeactiveerd Seller Central Account stuit vaak van te voren op een Policy Violation. Dit is een term die binnen Amazon wordt gebruikt om een probleem aan te kaarten waarbij het beleid van Amazon wordt geschonden. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als er grove taal in een product pagina wordt gebruikt, producten aanlevert die niet zijn wat ze beloven dat ze zijn en andere zaken.
  • Schending van intellectuele eigendomsrechten: Probeer je een merk of product te verkopen waarvan je het intellectueel eigendomsrecht niet hebt? Dan wordt je account al snel geblokkeerd. Dit gebeurd ook al als je in je titel of bulletpoints een merknaam noemt waarvan jij geen rechten hebt.
  • Negatief Voice of the Customer: Voice of the customer is een sectie op Amazon die onder Performance staat waarbij wordt gemeten hoe goed je producten presteren in het oog van de klant. Mochten er bijvoorbeeld meerdere negatieve ervaringen over meerdere producten bij Amazon binnenkomen dan kan je Amazon account geblokkeerd worden. Zo probeert Amazon ervoor te zorgen dat de klant koning blijft.
  • Overig: Amazon is en blijft een raadsel af en toe, zo kan een Amazon account geblokkeerd worden omdat er een "related account" account bestaat die geblokkeerd is. Het hoeft dus niet altijd direct aan bovenstaande te liggen.

Een geblokkeerd of gedeactiveerd Amazon account is erg vervelend en kan bovenstaande redenen als grondslag hebben. Hoe kun je voorkomen dat je Amazon Account geblokkeerd wordt?

seller central geblokkeerd

Hoe voorkom je dat je Amazon Account geblokkeerd wordt?

Omzet mislopen omdat je Amazon Seller Central Account geblokkeerd kan behoorlijk frustrerend zijn. Hoe voorkom je dat het zover komt?

  • Houdt Performance Notifications in de gaten. Dit kan je vinden onder het kopje Performance. Hier krijg je namelijk je berichten binnen van Amazon mocht er echt iets verkeerds zijn met je Amazon account.
  • Beantwoord berichten binnen 24 uur: Bij Amazon is de consument, niet de verkoper, koning. Daarom is het belangrijk dat je zodra je een bericht binnenkrijgt onder Messages, dit binnen 24 uur behandeld.
  • Zorg dat je retouren laag blijven: Dit is een combinatie van de verwachtingen van de consument goed zetten door het juiste te communiceren in je product pagina. En een goed product leveren.
  • Zorg dat je BTW documentatie in orde is: Als je voorraad aanlegt in het buitenland of bepaalde drempelwaarden overschrijdt ben je BTW plichtig. Amazon houdt in de gaten in welke landen je voorraad aanlegt en wat je daar verkoopt. Als je geen BTW nummer hebt van een land dat wel vereist is wordt je Amazon account geblokkeerd. Houdt daar dus rekening mee.
  • Doe geen domme dingen: Wat klinkt als een simpele regel, is de essentie van goed opereren op Amazon. Twijfel je of het mag? Ga het dan even na. Het laatste wat je wilt is een goed lopend account opbouwen om vervolgens 3 maanden out of the running te zijn.
amazon account gedeactiveerd

Amazon Account geblokkeerd: Hoe los je het op?

Je hebt waarschijnlijk een mail gekregen dat je Seller Central Account gedeactiveerd of geblokkeerd is. Dat is erg vervelend, zeker als er al goede omzetten werden gedraaid. Het oplossen van deze situatie hangt af van de oorzaak van de blokkering. Soms is dit binnen 2-3 dagen opgelost, soms kan dit 3-6 maanden duren. Hieronder sommen we up wat voor actie je nu kunt ondernemen:

  • Stel een Appeal op: Dit kun je doen onder de sectie Performance > Performance Notifications. Daarbij staat naast je berichtgeving van je Amazon account blokkering een knop met "Appeal". Klik daarop en lees goed wat Amazon van je vereist. Lever de juiste documentatie aan en wacht.
  • Maak een Case aan: Neem contact op met de klantenservice van Seller Central. Vanuit daar kun verdere verklaring vragen wat er precies is gebeurd en hoe je dit oplost. Lees hier alles over contact opnemen met de klantenservice van Amazon.
  • Scan Account Health en Voice of the Customer: Dit is ook te vinden onder performance. In beide secties wordt je op de hoogte gesteld van de status van je presteren. Als deze onder de mate is zal dit duidelijk worden aangegeven. Los dit op door sneller te zenden, betere producten te leveren of beter voorraad management te doen.

Kom je er niet uit?

Wij weten hoe frustrerend het kan zijn als je Amazon Seller Central account geblokkeerd is. Met het juiste Plan van Aanpak (Plan of Action) kan je account weer geactiveerd worden. Door onze jaren lange ervaring kunnen wij jou waarschijnlijk helpen.

Vragen of een
project starten?

Een hands-on amazon marketplace agency. 

 

Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op. 

Scroll naar top