De Amazon Barcode Gids

Wat betekenen ASIN, EAN, SKU en andere codes?

Amazon_Barcode_Scannen

In het kort

  • Wat is een barcode?
  • Manufacturer/UPC Barcodes
  • Amazon FNSKU Barcode
  • Klantcodes en interne codes

Leestijd: 5 minuten

De eerste stap is gezet, je wilt gaan verkopen op Amazon. Maar wat houden al die codes in en wat kan/moet je ermee? 

Op het moment dat je een nieuw platform betreedt is het ontdekken van tools, features en benodigdheden een proces dat tijd nodig heeft. Om dit voor jou wat makkelijker te maken hebben we een “Amazon barcode gids” voor je gemaakt. 

Als je meer wilt weten over de verschillende codes binnen Amazon lees je dat hier.

Wat is een barcode?

Als je producten wilt gaan verkopen op Amazon is de beste manier om bij het begin te beginnen. De eerste vraag je die je jezelf kan stellen is: wat is eigenlijk een barcode?

Een barcode is simpelweg een code met een reeks cijfers die machinaal of digitaal leesbaar is. Met barcodes kunnen items snel worden gescand met bijvoorbeeld en barcodescanner. De cijfers die normaal onder de streepjescode worden gegenereerd, zijn de voor mensen leesbare weergave van die cijfers. Zowel de cijfers als de streepjescode betekenen hetzelfde.

Amazon identificeert producten op basis van een van de volgende twee barcodes:

  • Manufacturer/UPC Barcode
  • Amazon FNSKU Barcode
Barcode identificeren

Manufacturer/UPC Barcodes

Om je producten goed te laten inscannen door Amazon is het handig om te weten welke barcode je hiervoor nodig hebt. Zo kan Amazon duidelijk zien welke code geïdentificeerd kan worden om jou product logistiek gezien goed te bevoorraden. 

Er zijn 3 soorten Manufacturer barcodes:

  • EAN
  • UPC
  • ISBN

EAN/UPC:

EAN staat voor “Europese Artikelnummering”. Dit nummer wordt wereldwijd toegepast ten behoeve van voorraadbeheer en kassa-afhandeling.

Vrijwel alle codes in die internationaal worden uitgegeven zijn met een EAN-13 code, dit houdt in dat het een barcode is van 13 cijfers. De EAN-13 codering wordt tegenwoordig een GTIN-13 code genoemd.

In feite is de UPC-A een subcategorie wat betreft barcodes van de EAN-13. De UPC-A code wordt voornamelijk in de VS gebruikt in plaats van de EAN-13 code. 

GS1 is de organisatie die een coördinerende functie heeft wat betreft de codes. Zij geven de codes uit aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen. Ben je dus een verkoper van een nieuw product? Dan ben je verplicht een EAN-Code te kopen en registreren bij GS1. Amazon is gekoppeld met GS1 dus de EAN-Codes die je aanvraagt kan je gebruiken binnen Amazon.

Ben je een reseller van een product? Dan hoef je hier (zeer waarschijnlijk) geen rekening mee te houden. De leverancier of producent van het product heeft dit in 99% van de gevallen al op zijn product/verpakking verwerkt en geregistreerd bij GS1.

ISBN:

De ISBN-Code is alleen interessant op het moment dat je boeken verkoopt op Amazon.

Deze afkorting staat namelijk voor International Standard Book Number, dit is de code die standaard is geprint op boekkaften. Het betreft een 10 tot 13 cijferige code. 

Amazon_ISBN_Code

Amazon FNSKU Code

FNSKU:

FNSKU, niet te verwarren met de SKU staat voor “Fulfillment Network Stock Keeping Unit”. Het is een manier van Amazon om je producten te identificeren en traceren. In de basis van is de FNSKU de labelcode van Amazon. Op het moment dat je je voorraad naar een fulfillment center van Amazon verstuurd dan kan je kiezen voor Manufacturers Barcode of Amazon Barcode.

De FNSKU is vooral belangrijk om te hebben op het moment dat je een product verkoopt wat andere ook al verkopen via FBA (Fulfillment by Amazon). De FNSKU zorgt namelijk voor een unieke code die jouw verzonden voorraad koppelt aan jou als verkoper. Hierdoor komt je voorraad niet in de war met dat van andere verkopers.

Je FNSKU binnen Seller Central verkrijgen is relatief makkelijk:

  1. Ga naar “Manage FBA Inventory”
  2. Ga naar het product wat je wilt verkopen
  3. Klik op het menu, rechts van het product.
  4. Klik op “Print Item Labels”
  5. Print labels > OK

Klantcodes en interne codes

SKU:

SKU staat voor “Stock Keeping Unit”. Deze code wordt gebruikt unieke producten of diensten te onderscheiden. Doorgaans heeft elke SKU een eigen code of productnummer om de betreffende uitvoering van een product of dienst aan te duiden.

De SKU kan dus willekeurig gekozen worden, maar vaak verwijst deze naar delen van een eigenschappen als de fabrikant, productgroep en kleuren en maten. Als je een verkoper bent op Amazon kan je de SKU dus zelf bedenken of de SKU van de leverancier gebruiken.  

Sommige verkopers hebben dezelfde SKU als EAN code. De SKU is namelijk vooral bedoeld om duidelijk te maken voor jou als verkoper om welk product of editie van een product het gaat.

ASIN:

Deze afkorting staat voor “Amazon Standard Identification Number”. De 10-cijferige code geeft Amazon aan elk uniek product. Dus op het moment dat je een listing aanmaakt binnen Amazon met een product, wat nog niet eerder verkocht is door Amazon (doormiddel van een nieuwe EAN), dan genereert Amazon een ASIN voor dit product. 

De ASIN wordt regelmatig gebruikt door de klant om het juiste product weer terug te vinden. Ook voor concurrentie onderzoek is de ASIN handig om te gebruiken.

Voorbeeld van een ASIN: B08KYGHPFL

De ASIN van een product kan je vinden in de URL of in de Product Details.

ASIN_Amazon

Let op: Dezelfde soort ASIN’s worden vaak gebruikt over verschillende marketplaces maar dit is niet gegarandeerd. De ASIN is in de basis alleen een unieke code voor een bepaalde marketplace, bijvoorbeeld Amazon NL. 

GCID: 

Global Catalog ID, is de volledige betekenis van de afkorting GCID. Een GCID-nummer is een nummer dat Amazon aan uw product geeft om te laten zien dat het jouw merk is. Deze code kan je gebruiken op het moment dat je geen EAN hebt geregistreerd, maar wel Brand Registry hebt op Amazon. Op basis hiervan is het mogelijk om een code genereren.

Brand Registry is bedoeld voor verkopers om meer controle te hebben over hun productvermeldingen.

Lees hier de mogelijkheden wat betreft het registreren van je merk binnen Amazon.

prime big deal days

Amazon kondigt Prime Big Deal Days aan voor Oktober 2023

Na het Prime Day event van 11 en 12 juli zal er dit jaar nog een event plaatsvinden voor de…

Lees meer...
Premium A+ Content - Amazon Advies

Premium A+ Content nu beschikbaar voor alle verkopers op Amazon.

Om een succesvol Amazon account te runnen is een sterke aanwezigheid op het platform een vereiste. Als je een verkoper…

Lees meer...
Amazon Advies European Expansion Accelerator FBA

European Expansion Accelerator. De voordelen op een rij.

Amazon heeft een nieuw programma gelanceerd genaamd de European Expansion Accelerator, dat is ontworpen om kleine en middelgrote bedrijven in…

Lees meer...
AI - Bedrock - Amazon

Amazon lanceert AI systeem Bedrock

De opkomst van Artificial Intelligence (AI) heeft de manier waarop online bedrijven opereren ingrijpend veranderd en zal naar verwachting in…

Lees meer...
Scroll naar top