LvB Bol.com of FBA Amazon?

Alles wat jij als verkoper moet weten over het verkopen op beide marketplaces.

bol vs amazon
bol vs amazon

In het kort

  • Wat is het verschil tussen verkopen op Bol.com en Amazon?
  • LvB Bol.com en FBA Amazon, hoe werkt het?
  • Welk platform past het beste bij jouw product en doelgroep?
  • Alle relevante topics in één overzicht.

Leestijd: 12 minuten

Het verschil tussen verkopen Bol.com en Amazon

Wat zijn de verschillen tussen deze twee marktplaatsen en wie kies jij om jouw product(en) te verkopen? In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het maken van een keuze.

Bol.com vs Amazon: Kosten 

Maandelijkse Abonnementskosten Bol vs Amazon

In tegenstelling tot verkopen op Bol.com betaal je bij Amazon maandelijkse abonnementskosten. De abonnementskosten voor een verkopersaccount op Amazon zijn €39,95 per maand (exclusief btw) ongeacht of je iets hebt verkocht of niet. Bij Bol.com betaal je helemaal geen maandelijkse abonnementskosten.

Kosten per verkocht artikel Bol vs Amazon

Bij beide platformen betaal je een toeslag afhankelijk van de product categorie waarin je verkoopt én of je gebruik maakt van Fulfilment By Amazon (FBA) of Logistiek via Bol (LvB).

Bol.com: De bemiddelingsbijdrage bij bol.com ligt tussen de 4,8%-25%. Via deze pagina kun je vinden hoeveel je bij bol.com betaald per verkocht artikel.

Amazon: De verwijzigingstoeslag bij Amazon is ook afhankelijk van de productcategorie (7% - 45%). Hier vind je een duidelijk overzicht van de verschillende kosten om te verkopen via Amazon. 

Bol.com vs Amazon: Logistiek

Fulfillment by Amazon (FBA)

Fulfillment by Amazon houdt in dat Amazon jouw producten opslaat en verstuurd vanuit één van hun logistieke centra. Als een klant jouw product koopt, zal Amazon dit naar de klant versturen. Amazon verstuurt niet alleen producten naar klanten, maar handelt ook eventuele retourzendingen af. Ook neemt Amazon de volledige klantenservice over in de taal van jouw klant! Voor het gebruik van FBA betaal je per verkoop een platform fee en een FBA fee voor de handling en verzending van jouw verkoop. Alle kosten om te verkopen via Amazon vindt je hier. 

De voordelen van Amazon FBA:

  • Snel logistiek proces;
  • Producten eindigen hoger in de zoekresultaten (Buy Box);
  • Klanten geven de voorkeur aan producten die door Amazon zelf worden verstuurd;
  • Amazon beantwoordt alle mailtjes en telefoontjes van klanten in de betreffende lokale taal;
  • Goedkoper verzenden binnen Europa.

Meer weten over Fulfilment by Amazon? Ga naar "Wat is Fulfilment by Amazon?"

Logistiek via Bol.com (LVB)

Logistiek via Bol.com neemt het logistiek proces van jouw onderneming compleet over. Als de klant via Bol.com jouw product bestelt, is Bol.com verantwoordelijk voor het logistiekproces. Bol regelt; de betalingen, administratie, garantie, retourzendingen en klantenservice. Bol.com rekent een bemiddelingsbijdrage per verkocht product en een aparte LvB fee. Je kunt de kosten berekenen op het partnerplatform.   

De voordelen van LVB

  • Snelle levering vanuit Bol.com;
  • Wordt geleverd met Bol.com verpakking, oogt betrouwbaar;
  • Klantenservice via Bol.com;
  • Retourzendingen gaan via Bol.com;
  • Betere positie in de zoekresultaten (Kopersblok).

Bol.com vs Amazon: Uitbetaling van verkopen

Uitbetaling via Amazon

Uitbetaling via Amazon gaat via het verkopersaccount. Het saldo van je Amazon verkopersaccount wordt op je bankrekening gestort nadat je abonnementskosten en verwijzingstoeslag is afgetrokken. Elke 14 dagen verwerkt Amazon de betalingen, het duurt ongeveer 5 werkdagen voordat het geld daadwerkelijk op je bankrekening staat. 

Uitbetaling via Bol.com

Uitbetalen via Bol.com gebeurt maandelijks. Als een klant via Bol.com een product van jou koopt, betaald de klant aan Bol. Vervolgens ontvang jij het verkoopbedrag, met inhouding van de gemaakte kosten. Elke maand ontvang jij het openstaande bedrag op je rekening, dit kan maximaal drie dagen duren. 

Bol.com vs Amazon: Klantenservice voor verkopers

Er is een duidelijk verschil tussen de klantenservice van Amazon en Bol.com richting verkopers.

Klantenservice Amazon

Amazon maakt het de verkoper niet makkelijk om contact op te nemen, zij richting zich volledig op de eind klant. Amazon heeft een seller central support page waar je door middel van een contact formulier contact op kan nemen met het supportteam. Hier vindt je meer informatie over hoe je contact op kunt nemen met de klantenservice van Amazon

Klantenservice Bol.com

Bij Bol.com kun je via 030-310 49 96 contact opnemen met het zakelijke supportteam. Ook kun je een contactformulier invullen op de contactpagina van Bol of een email sturen naar zakelijk@bol.com. Meestal krijg je binnen 1-2 werkdagen antwoord.

Bol.com vs Amazon: KVK Inschrijving nodig? 

Amazon en KVK Inschrijving

Als je via Amazon producten verkoopt moet je een KVK-inschrijven hebben. Je bent volgens de wet ondernemer en dus dien je ingeschreven te zijn bij de Kamer van Koophandel. Over je verkopen van Amazon ben je BTW verschuldigd. Wanneer je er voor FBA kiest moet je BTW afdragen in het land waar je voorraad ligt. 

Bol.com en KVK Inschrijving

Als je via Bol.com verkoopt moet je een KVK inschrijving hebben. Je moet minstens 10 weken ingeschreven bent als ondernemer bij de KVK en een BTW-nummer hebben. KVK geeft na inschrijving je gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt je binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post.

Bol.com vs Amazon: Adverteren

Adverteren via Bol.com

Om te beginnen met adverteren via Bol.com moet je eerst je bedrijf aanmelden. Dat kan via: https://sponsoredproducts.bol.com. Je komt vervolgens op een wachtlijst die ongeveer 2-3 maanden duurt.

Sponsered Products van Bol.com, lijkt veel op adverteren via Google AdWords. Je kunt met jouw product adverteren door middel van een Cost Per Click-model, dit houdt in dat wanneer mensen op jouw advertentie klikken jij een x bedrag betaalt. Bol.com hanteert een minimale cost per click. Je kunt meebieden vanaf €0.25, je doet vanaf dat moment meteen mee aan een veiling binnen de door jouw gekozen productcategorie.

Adverteren via Amazon

Bij Amazon kan je al vanaf het begin adverteren op het platform zonder eerst op een wachtlijst te komen. Amazon heeft drie verschillende advertentie mogelijkheden. Sponsored Products, Sponsored Brands en Sponsored Display Ads.

Amazon Sponsored Products

Door middel van Sponsored Products kun jij jouw product laten verschijnen tussen en naast de zoekresultaten in Amazon. Bij sponsored product betaal je per click. Keyword targeting bepaalt je wanneer je advertentie verschijnt.

adverteren op amazon
adverteren op amazon

Amazon Sponsored Brands

Met Sponsored Brands zorg je ervoor dat jouw advertentie helemaal bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Hier worden jouw product en de productvariaties getoond. 

amazon sponsored brands
amazon sponsored brands

Amazon Sponsored Display Ads

Door middel van Sponsored Display Ads target je op interesses. Je stelt zelf een target group samen, bepaalt een budget en kiest het product waarmee je wilt adverteren. Jouw product wordt op andere pagina’s buiten Amazon getoond aan het juiste publiek.

Amazon Sponsored Display Ads

Bol vs Amazon: Wie kies jij? 

Dit is een moeilijk vraagstuk, want waarom zou je niet beide platformen kiezen? Om deze vraag te beantwoorden zul je jezelf de volgende vragen moeten stellen:

Wil je internationaal gaan verkopen?

Zo ja, dan is Amazon een prachtig platform hiervoor. Binnen één klik op de knop kun jij jouw assortiment aanbieden op 6 Amazon platformen binnen de EU. Dit kun je aangeven zodra jij producten toevoegt op Amazon.

Bol daarentegen heeft momenteel alleen voet aan de grond in Nederland en Belgie, daarom zijn de internationale groeiambities bij dit Nederlandse platform wat beperkt.

Wat voor product verkoop je?

Verkoop je een oerhollands product zoals drop, dan is het platform van Bol.com beter geschikt voor jouw product. Bol.com heeft namelijk een groot Nederlands bereik waar Amazon momenteel nog achterloopt. Het kan schelen per productgroep welk platform het beste geschikt is voor jouw product.

Waar zitten jouw concurrenten?

Om te kijken welk platform beter bij jouw past is het belangrijk om een goed Bol vs Amazon concurrentie analyse te doen. Als jouw product al 20x aangeboden wordt op Bol.com en nog niet op Amazon staat dan kun je beter eerst op Amazon beginnen.

Wil je beginnen met verkopen op Amazon? Dan lees je hier alles over hoe jij je als verkoper aan kunt melden op Amazon.

Vragen of een
project starten?

Een hands-on amazon marketplace agency. 

 

Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op. 

Scroll naar top