De optimale product listing op Amazon

In het kort
- Hoe maak je het beste gebruik van tekst op Amazon productpagina's?
- Alle tips voor een optimale titel, bullet points en product description op een rijtje.
Leestijd: 5 minuten
Amazon is een verkoopplatform waar een groot aantal verkopers hun producten aanbieden. De kans dat je op Amazon bij het verkopen van jouw producten te maken hebt met de nodige concurrentie is dan ook aannemelijk. Een optimale productomschrijving voor producten op Amazon (lees: het optimaliseren van Product Listings op Amazon) draagt bij aan meer bezoekers (op je productpagina), vergroot mogelijk de conversie. Maar hoe schrijf je de optimale productomschrijving voor producten op Amazon?
Optimaliseren Amazon Product Titel
De titel van jouw Amazon product is het eerste waar bezoekers van Amazon – ofwel: potentiële kopers – mee worden geconfronteerd. Zoekwoorden (Keywords) die zijn opgenomen in jouw Amazon product titel hebben bovendien meer gewicht dan woorden die deel uitmaken van je productomschrijving. Een sterke product titel verschaft Amazon bezoekers dan ook informatie (wat voor een product wordt er aangeboden?) op grond waarvan zij bepalen om jouw productpagina al dan niet te bezoeken. Het optimaliseren van de Amazon product titel is om die reden belangrijk, omdat een geoptimaliseerde titel bijdraagt aan het genereren van verkeer naar je productpagina.
Een geoptimaliseerde Amazon product titel bevat in ieder geval de volgende 3 elementen:
- (1) Een merknaam;
- (2) Core Product Keywords;
- (3) Modifier Keywords.
(1) Merknaam (Brand Name)
Begin je Amazon product titel met de naam van je merk. Het toevoegen van je merknaam aan een Amazon product titel is raadzaam, omdat het de naamsbekendheid van je merk vergroot en jouw producten onderscheid van producten van concurrenten. Bovendien: het zoekvolume van je merk neemt waarschijnlijk toe, naarmate je klantenkring groeit!

(2) Core Product Keywords
Core Product Keywords zijn de meest frequent gezochte zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product. Kies daarom altijd Core Product Keywords met een hoog zoekvolume, en gebruik deze Keywords om een (gedeelte van de) titel te formulen dat beschrijvend van aard is. Gebruik nooit meer dan één keer hetzelfde Core Product Keyword!

(3) Modifier Keywords
Voeg tot slot Modifier Keywords toe aan je Amazon product titel. Deze Keywords voeg je toe om meer specifieke informatie over je product te verschaffen aan potentiële klanten. Welke kleur heeft het product? Welke afmetingen heeft het product? Om hoeveel producten gaat het? Het toevoegen van Modifier Keywords aan je Amazon product titel onderscheid jouw producten van soortgelijke producten op Amazon (‘producten die tot dezelfde familie behoren’).

Optimaliseren Amazon Bullet Points
Na de titel van je product zul je als eerst de bullet points tegenkomen op de product pagina. De bullet points geven je een samenvatting van het product. Dit is dé plek om je belangrijkste USPs (Unique Selling Points) in kaart te brengen. Een aantal tips om je bullet points te optimaliseren om zo maximale conversie uit jouw listing te halen.
Tip 1: Focus op de "Why" niet op de "What"
Consumenten kopen iets omdat ze een behoefte hebben. Ze zijn naar iets op zoek omdat ze een probleem hebben, of denken dat jouw product hun leven makkelijker gaat maken. Focus daarom op de menselijke aspecten en de "waarom" van jou producten.
Tip 2: Waarom jij en niet je concurrent?
Amazon maakt het erg makkelijk om te switchen tussen jouw producten, en die van jouw concurrent. Amazon zet namelijk ten aller tijde zijn klant centraal, en niet jij als verkoper. Zorg er daarom voor dat je duidelijk in je bulletpoints zet waarom jij beter bent dan jouw concurrent.
Tip 3: Houdt het kort (MAND)
Mensen zijn lui. Super lui. Houdt daarom je bullet points kortbondig, to the point en makkelijk te begrijpen. Je kunt onderin losgaan met je complete boekwerk van een product omschrijving maar de bullet points moeten toch echt zo kort mogelijk zijn.
Tip 4: Gebruik hoofdletter in de key terms
Dit is fijn voor de ogen. Als je door een product listing heen scrollt heeft je brein maar een klein moment om alles op te nemen. Door hoofdletters IPV kleine letters te gebruiken steken de belangrijkste woorden uit waardoor jij jouw consument onbewust meesleept in jouw verhaal.
Voorbeeld Bullet Points op Amazon

Optimaliseren Amazon Product Description
Onderin de listing op Amazon heb je nog ruimte om een uitgebreide omschrijving toe te voegen over jouw product. Hier heb je dus ook de ruimte om belangrijke keywords toe te voegen om jouw product beter te ranken. Een aantal tips om de juiste balans te vinden tussen een fijn stuk om te lezen, en een goede vindbaarheid op Amazon.
Tip 1: Check welke keywords jouw Top 10 concurrenten gebruiken in hun product description
Jouw concurrenten staan in deze Top 10 omdat ze goede listings hebben. Dat betekent dat zij deze al geoptimaliseerd hebben met niet alleen hun titel, maar ook de juiste keywords in de product description. Schrijf deze keywords op en zorg ervoor dat je deze zodanig verwerkt in jouw product description.
Tip 2: Gebruik "Long Tail" keywords
Long Tail keywords zijn zoektermen die wat minder gebruikt worden en meer specifiek zijn. In plaats van "haarlak" zou je met jouw product description dan inhaken op "haarlak extra stevig". Daar zit minder zoekvolume op, maar de kans dat jij daar op ranked is daarom wel aanzienlijk hoger.
Tip 3: Update je listing regelmatig
Door regelmatig je listing up te daten weet Amazon dat je actief bezig bent met de content van jouw product listing. Net zoals Google je website ranked, vindt Amazon het ook fijn als jij relevant blijft.
Voorbeelden Product Descriptions Amazon
(let op de keywords)
"The most advanced air purifier developed by Coway. Air mega is a connected air purifier, that intelligently, effectively and quietly cleans the air in your home. Its dual-filtration system removes 99.97percent of particulate matter from the air, while the accompanying pollution indicator allows you to monitor and manage air quality real-time.The coverage area of the Coway Airmega reflects the size of the area in which the air purifier can make two air changes per hour. “Air changes per hour” reflects how many times your Coway Airmega can clean a given area in one hour, assuming the ceiling height is eight feet."
"The TrueAir Compact Air Purifier by Hamilton Beach offers 99.97% true HEPA cleaning performance in a compact design that fits anywhere in your home or office. The TrueAir Compact Air Purifier is stylish enough to blend in with your décor and it won’t break your budget."
Vragen of een
project starten?
Een hands-on amazon marketplace agency.
Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op.