De VerpackG verpakkingswet (LUCID) in Duitsland

VerpackG wetgeving duaal systeem

In het kort

  • Wat is de VerpackG verpakkingswet;
  • Welke stappen zijn hiermee voor e-commerce verkopers gemoeid;
  • Consequenties en kosten.

Leestijd: 10 minuten

Let op! Extended Producer Responsibility (EPR) compliance for Germany melding. Vanaf 15 juni 2022 is een verpakkingsregistratie (LUCID) verplicht op Amazon. De onderstaande melding komt u misschien bekend voor.

Amazon-Advies-EPR-VerpackG- EPR- LUCID-LinkedIn.jpg

Amazon heeft sinds kort een nieuwe regel ingediend binnen Seller Central en de verkoop via het platform. Het was sowieso al verplicht om een VerpackG registratie aan te vragen indien je voorraad in Duitsland had liggen. Voorheen was dit voornamelijk verplicht om compliant te zijn aan de Duitse wetgeving. Amazon zet hierin nu ook zijn stappen, zo ook de Extended Producer Responsibility (EPR) melding op Seller Central. Zo worden alle listings gesloten met ingang van 15 juni 2022 indien je geen VerpackG registratie/LUCID nummer hebt.

Liever direct goed geregeld?

Wij nemen dit graag voor jouw organisatie uit handen. Gewoon in het Nederlands en zoals gewend persoonlijk contact indien nodig.

We regelen daarbij:

  • De registratie van jouw organisatie bij de Zentrale Stelle.
  • De registratie van jouw organisatie bij een afvalverwerker.
  • Een handleiding om daarna zelf eenvoudig jouw verpakkingshoeveelheden door te geven. Kom je er met de handleiding niet uit? Dan kunnen wij de aangifte regelen voor € 99,00.

De VerpackG verpakkingswet in Duitsland

Zo goed als elke online verkoop wordt verzonden in een doos, bubbelenveloppe, shippingbag of een andere vorm van verpakking. Een consumenten zou vreemd opkijken wanneer haar Macbook zonder doos, en met verzendlabel, zo door de bezorgdienst wordt afgegeven.

De verpakking is onderdeel van het product en de verzending, niet alleen zodat het product in goede staat bij de gebruiker aankomt, maar ook een stukje branding en klantbeleving. We kunnen niet zonder.

In Duitsland is sinds 2019 de VerpackungsGesetz (VerpackG) van kracht. Een verpakkingswet als vervanging van de verouderde verpakkingsverordering (VerpackV) uit 1991 om ervoor te zorgen dat verpakkingsmateriaal goed wordt verwerkt. De basis van deze wetgeving is hetzelfde, er wordt nu echter wel rekening gehouden met de massale online verkoop in Duitsland.

Wat is de VerpackG verpakkingswet?

VerpackG, ook wel VerpackungsGesetz, is een Duitse verpakkingswet die de verantwoordelijkheid van het verwerken van verpakkingsmateriaal bij de partij legt die het verpakkingsmateriaal op de markt brengt. In de context van verkopen op Amazon dus de e-commerce verkoper.

Deze wetgeving heeft als basis de VerpackV, ook wel de VerpackungsVerordnung. Deze wet uit 1991 heeft uiteraard geen rekening gehouden met het versturen van honderden miljoenen pakketjes, vandaar de nieuwe variant.

Het basisprincipe is logisch: een verkoper van producten en de daarbij behorende verpakking moet er ook voor zorgen dat al het verpakkingsmateriaal goed verwerkt wordt.

verpakkingsmateriaal Duitse verpakkingswet

Het duale systeem

Dit basisprincipe doelt op de 'Erstinverkehrbringer', vrij vertaald: eerste-op-de-markt-brenger. Als e-commerce verkoper op Amazon in Duitsland ben je bijna altijd de Erstinverkehrbringer en moet je dus voldoen aan de eisen van de VerpackG.

Als je de verpakking op de markt brengt moet die verpakking ook weer van de markt af halen. Dat is in theorie een goed idee, maar praktisch niet haalbaar. Het is niet te bolwerken zelf bij alle Duitse klanten langs te gaan om het verpakkingsmateriaal weer op te halen.

Hier komt het zogenaamde duale systeem om de hoek kijken (hier wordt ook wel naar gerefereerd als Duales System & dual system packaging germany). Dit zijn afvalverwerkers waarbij je als e-commerce verkoper een contract afsluit zodat zij de recyclingverplichtingen van de organisatie over nemen. Je hoeft (gelukkig) dus niet zelfs langs al je klanten.

Drie soorten verpakkingen

Er wordt in de VerpackG wet onderscheid gemaakt tussen drie soorten verpakking:

  1. Consumentenverpakkingen
  2. Transportverpakkingen
  3. Omverpakkingen

Hieronder worden deze kort toegelicht met het oog op de relevantie voor e-commerce verkopers.

Consumentenverpakkingen

Dit is alles wat de consument binnen krijgt bij een bestelling van jouw product en hij/zij bij of na het gebruik van het product weggooit. Bijna alle e-commerce ondernemers die online verkopen zullen te maken hebben met consumentenverpakkingen.

Voorbeeld: BarbecueBas B.V. verkoopt barbecue besteksets via FBA in Duitsland aan Duitse klanten. Bas verpakt zijn barbecue bestekset in een mooie aluminium doos, dit is onderdeel van het 'product' en hoeft daarom niet opgegeven te worden bij de VerpackG administratie. De aluminium doos zit in een mooie kartonnen doos waar keurig de producteigenschappen en het merk van BarbecueBas op staan. Daarnaast gebruikt Bas voor het verzenden bubbelplastic en een verzenddoos, zodat zijn doos goed aankomt. Zowel mooie kartonnen doos als het bubbelplastic en de verzenddoos moeten opgegeven worden. Dit gooit de consument namelijk weg.

Transportverpakkingen

Dit zijn verpakkingen die gebruikt worden bij de transport van de producten. Bijvoorbeeld een doos of plastic wrap om een pallet bij verzendingen naar het Amazon fulfillment centrum in Duitsland. Dit valt niet onder het 'Erstinverkehrbringer' principe, maar moet wel verwerkt worden. De producent en distributeur moeten hier zelf wat over afspreken.

Omverpakkingen

Dit zijn verpakkingen die niet bij de consument uitkomen en niet noodzakelijk zijn voor transport. Bijvoorbeeld een plastic zak per 10 productverpakkingen met telefoonhoezen in een doos met daarin totaal 100 telefoonhoezen. De plastic zak om een 10-tal te scheiden is een omverpakking. De doos zelf is transportverpakking en de productverpakking valt onder consumentenverpakkingen. Omverpakkingen moet net als consumentenverpakkingen opgegeven worden sinds de VerpackG wet.

VerpackG verpakkingswet Duitsland

Het registratie- en aangifteproces

De verpakkingswet in Duitsland is een tweedelig systeem. Allereerst het controle orgaan van de centrale overheid, de zogenaamde "Zentrale Stelle". Zij controleren de verpakkingshoeveelheden die aan de afvalverwerkers worden doorgegeven. De afvalverwerkers zijn verantwoordelijk voor de verwerking van de verpakkingen.

Als e-commerce verkoper in Duitsland ben je wettelijk verplicht je te registreren bij zowel de Zentrale Stelle als een afvalverwerker. Vervolgens is het verplicht jaarlijks aan te geven hoeveel verpakkingsmateriaal er in naam van de organisatie verwerkt dient te worden. Dit geef je aan bij zowel de Zentrale Stelle als de afvalverwerker en wordt afgerekend bij de afvalverwerker.

Registreren bij de Zentrale Stelle kan op de website van Lucid: https://www.verpackungsregister.org. Deze is beschikbaar in het Duits en Engels. Met een gecertificeerd afvalverwerker naar keuze sluit de onderneming zelf een contract af voor de afvalverwerking. Zo wordt de Duitse verpakkingsbelasting betaald.

Geen zin in deze Duitse administratieve rompslomp?

Wij nemen dit graag voor jouw organisatie uit handen. Gewoon in het Nederlands en zoals gewend persoonlijk contact indien nodig.

We regelen daarbij:

  1. De registratie van jouw organisatie bij de Zentrale Stelle.
  2. De registratie van jouw organisatie bij een afvalverwerker.
  3. Een handleiding om daarna zelf eenvoudig jouw verpakkingshoeveelheden door te geven. Kom je er met de handleiding niet uit? Dan kunnen wij de aangifte regelen voor € 99,00.

De verwerkingskosten en boetes

De verwerkingskosten zijn per afvalverwerker een verschillend. Het systeem is bij alle afvalverwerkers ongeveer hetzelfde: je geeft je verbruik op in kilo's per soort verpakking. Voor een indicatie staat hieronder de prijzen van een willekeurige verwerker.

Verwerkingskosten VerpackG verpakkingsbelasting

Wij hebben geen ervaring met boetes, simpelweg omdat wij netjes onze verpakkingsmateriaal laten verwerken. De Duitse overheid heeft over het algemeen haar administratie goed op orde en de kans op een boete is aanwezig. Een boete kan oplopen tot € 200.000, afhankelijke van de schaal en mate van overtreding. Naar ons idee is voorkomen beter dan genezen.

amazon naar nederland

Amazon naar Nederland: Wat gaat het Amazon kosten?

Door Ties | 08/02/2020

Amazon komt in 2020 naar Nederland. Maar wat moet de webwinkel gigant financieel inleveren om ons kikkerlandje binnen te komen? De verwende Nederlandse Webwinkel Consument zal niet eenvoudig over te halen zijn om over te stappen naar een nieuw e-commerce …

Amazon naar Nederland: Wat gaat het Amazon kosten? Lees verder »

impact komst amazon op bol.com

De impact op Bol.com bij de komst van Amazon

Door Peter | 25/01/2020

De woordvoerder van bol.com geeft aan dat zij niet wakker liggen van de komst van Amazon naar Nederland: ‘We hebben veel vertrouwen in de lokale positie die bol.com heeft in Nederland en staan er sterk voor’. Dit kunnen wij als …

De impact op Bol.com bij de komst van Amazon Lees verder »

Wanneer komt Amazon naar Nederland

Wanneer komt Amazon naar Nederland?

Door Peter | 18/01/2020

Er wordt al maanden gespeculeerd over de komst van Amazon naar Nederland. Op dit moment verkoopt Amazon.nl in Nederland alleen boeken, en het is nog niet mogelijk deze als verkoper op Amazon.nl aan te bieden. Naar verwachting gaat dit wel …

Wanneer komt Amazon naar Nederland? Lees verder »

Scroll naar top