Tips voor Elster belasting Duitsland

Bij de brief met daarin je Duitse steuernummer, die je ontvangt na het aanvragen van een Duits btw nummer, zit als een van de bijlages de Tips voor Elster. Elster is de portal voor het doen van belastingaangifte in Duitsland. De bijlage bestaat uit pagina's.

De inhoud van deze bijlage

Deze bijlage bestaat uit drie pagina's met tips. Hieronder de vertaling van de gehele bijlage.

Tips en hulp voor een succesvolle installatie en verzending met Elster

General

In Duitsland moeten omzetbelastingaangiften en voorbelastingaangiften elektronisch worden ingediend. Hiervoor stelt de Duitse belastingdienst de applicatie Elster (elektronische belastingaangifte) ter beschikking. Elster is een webapplicatie die u kunt vinden op de website www.elster.de.
De webapplicatie wordt aanbevolen voor toekomstig gebruik, aangezien deze kan worden gebruikt met alle gangbare besturingssystemen en ook met een tablet of smartphone.
Een certificaatbestand is vereist om de Elster-applicatie te gebruiken. Dit heeft onder meer de functie van een elektronische handtekening voor de formulieren van de financiële administratie en maakt een puur elektronische verzending mogelijk.
Om een ​​certificaatbestand aan te maken, moet u eerst een gebruikersaccount aanmaken op www.elster.de.
Let op: Als uw adres recentelijk is gewijzigd, dient u dit voorafgaand aan de inschrijving schriftelijk of per e-mail aan de belastingdienst te laten weten. Een nieuwe registratie mag pas worden uitgevoerd na 2 dagen nadat het adres is bevestigd.

Instructies voor succesvolle registratie

U kunt een certificaatbestand aanvragen door de website https://www.elster.de/eportal/ te openen.
Op de startpagina moet u eerst klikken op "Gebruikersaccount aanmaken".
Om bij de registratie te komen, moet u op de volgende pagina's tweemaal op "Volgende" klikken.
Vervolgens kom je bij de inlogoptie selectie. We raden u aan om u gratis te registreren voor een certificaatbestand.
Zodra u op Selecteren klikt, komt u op personalisatie. Als bedrijf moet hier de optie voor een organisatie (werkgever, bedrijf, vereniging) worden geselecteerd.
Daar moet u de bedrijfsnaam, de staat Noordrijn-Westfalen en uw fiscaal nummer, de gegevens van een contactpersoon (voor eventuele discussies over uw transmissies), een gebruikersnaam en een veiligheidsvraag invullen.
Zodra je deze velden hebt ingevuld en op Volgende klikt, moet je een zogenaamde captcha-code invullen, die in de vorm van letters in een veld zichtbaar is.
Als dit met succes is ingevoerd, kunt u uw beveiligingsgegevens uitprinten en vervolgens opsturen.
Nadat deze zijn verzonden, ontvang je een e-mail waarin je je aanmelding moet bevestigen.
Zodra dit is gebeurd, ontvang je opnieuw een e-mail met het eerste deel van de activeringscode en binnen 2 weken na aanmelding ontvang je een brief met het vereiste tweede deel van de code, waarmee je stap 2 en stap 3 kunt uitvoeren.
U komt bij stap 2 via de link in de e-mail met de activerings-ID.
Bij het uitvoeren van stap 2 moet u beide codes invoer zodat het certificaatbestand op de computer wordt opgeslagen, wat nodig is voor registratie, en u kunt uw eigen wachtwoord toewijzen. (Belangrijk: noteer uw wachtwoord. Als u uw wachtwoord vergeet, moet u uw gebruikersaccount vernieuwen, wat resulteert in een nieuwe activeringscode en activerings-ID)
Het certificaatbestand moet zich in uw map "Downloads" bevinden. De naam bestaat uit uw gebruikersnaam, het woord elster, de huidige datum en tijd waarop u stap 2 heeft uitgevoerd.
Wanneer u stap 3 uitvoert, moet u het certificaatbestand gebruiken en je eigen wachtwoord om voor de eerste keer in te loggen zodat de registratie succesvol is afgerond. In de volgende stap moet het adres eenmalig ingevuld worden. Hier hoef je niet het land in te voeren en de staat "Nederland" te selecteren. Ik raad "Ondernemer" aan als gebruikersgroep.
Als blijkt dat uw wachtwoord onjuist is, kunt u stap 2 herhalen zolang u zich voor de eerste keer niet hebt aangemeld.
Als u problemen heeft met het registreren voor elektronische indiening, neem dan onmiddellijk contact met ons op via telefoon of E-mail (service@fa-5116.fin-nrw.de) om te melden bij de belastingdienst.

Gebruik van Elsteronline na succesvolle registratie

Nadat u voor de eerste keer succesvol bent ingelogd, kunt u inloggen op de Elster-website.
Hier moet, net als bij de uitvoering van stap 3, het certificaatbestand worden geopend met de knop "Zoeken" en de pincode ingevoerd.
Nadat u op uw homepage bent, kunt u de formulieren aan de linkerkant opvragen. De formulieren voor de btw-aangifte vooraf, omzetbelasting aangiftes, samenvattingen en langdurige verlenging / registratie van het bijzondere voorschot vindt u onder Alle formulieren in het gebied 'Omzetbelasting'.
Tip: Om het invullen van de formulieren voor verschillende belastingnummers gemakkelijker te maken, kunt u profielen aanmaken. Wanneer u de formulieren opent, kunt u deze belastingprofielen direct opvragen bij de gegevens voor het bij de registratie uitgevoerde belastingnummer zijn al opgeslagen als een apart profiel.
Tip: Indien formulieren niet beschikbaar zijn op www.elster.de, vindt u de leverdata onder Formulieren & Services.

Advies op Maat

Kom je er niet uit met de Duitse belastingdienst? Voor de mogelijkheden tot administratieve hulp, het geheel uit handen nemen, of Amazon verkoop gerelateerde zaken kunnen wij Advies op Maat geven.

Scroll naar top