Hoe werkt Amazon Seller Central?

In het kort
- Hoe werkt Seller Central van Amazon;
- Wat betekenen de verschillende secties op het Dashboard van Seller Central Amazon.
Leestijd: 5 minuten
Update: 14 december 2022
Een duidelijk gids om je wegwijs te maken in Seller Central van Amazon
Als Nederlanders zijn we gewend aan overzichtelijke, lege en mooie verkoop omgevingen. Amazon daarentegen is compleet anders ingedeeld. Het is druk en onoverzichtelijk. Op deze pagina hebben we een overzicht gemaakt over wat er mogelijk is vanuit Seller Central en hoe het allemaal werkt.
In de bovenstaande afbeelding zie je het Seller Central Dashboard. Links boven in de hoek kun je het menu uitklappen. Alvast een tip: je kan de meest gebruikte pagina's toevoegen aan de favorietenbalk. Zo kun je sneller navigeren door Amazon Seller Central.
We lichten de meest gebruikte pagina's hier onder even toe:
1. "Catalogus"
Onder de sectie "Catalogus" krijg je de keuze om nu producten toe te voegen, concepten te voltooien en afbeeldingen of video's te uploaden. Als nieuwe verkoper start je vaak hier.

2. Voorraad
Onder de sectie "Voorraad" kun je kiezen om je huidige voorraad te bekijken. Dit is opgedeeld in je gehele voorraad en je FBA voorraad. Vanuit deze pagina's kun je overzichtelijk zien welke producten je 'Actief' hebt staan, wat de prijzen zijn en welke variatie structuren aangemaakt zijn. In de "Voorraad beheren" pagina kun je ook je individuele producten aanpassen.

3. "Bestellingen"
Onder de sectie "Bestellingen" vind je een overzicht van de bestellingen van afgelopen dagen. Je hebt hier (rechts onder zoeken) de keuze voor "Door verkoper geleverde bestellingen weergeven" en "FBA-bestellingen weergeven".
Door verkoper verwerkt
Dit zijn het aantal bestellingen die je hebt verkocht via Amazon. Dit werkt enigszins zoals het Partner Programma op www.bol.com. Je voegt dus zelf producten toe die je wilt verkopen en zorgt zelf voor de tijdige verzending van deze producten. In dit overzicht zie je dus wat je op de laatste dag hebt verzonden en hoeveel je de afgelopen 7 dagen hebt verstuurd via Amazon.
Fulfilled by Amazon
Dit zijn het aantal bestellingen via Amazon die Amazon voor jou zal versturen. Dit betekent dat je voorraad moet aanleggen bij de fulfilcentra van Amazon zelf. Meer weten over Fulfilment by Amazon (FBA)?
In beide wordt er onderscheid gemaakt tussen "In behandeling", "niet-verzonden", "geannuleerd" en "verzonden".
Voor verkoper geleverde bestellingen geldt hetvolgende:
-
- In behandeling: Dit zijn orders die nog verstuurd dienen te worden door jou als verkoper op Amazon. Zorg ervoor dat je deze tijdig verstuurt want anders zul je gestraft worden door Amazon.
-
- Niet-verzonden: Dit zijn bestelde artikelen die besteld zijn door je klanten op Amazon maar nog verzonden dienen te worden. Afhankelijk van de aangegeven levertijd op de listing van je product, dien je de bestelde producten tijdig te leveren.
-
- Geannuleerd: Dit zijn bestellingen die door de klant geannuleerd zijn. Deze hoef je dus niet meer te voldoen
-
- Verzonden: Dit is een overzicht van je verstuurde (complete) verzendingen.

4. "Reclame"
Onder de sectie "Reclame" kun je doorklikken naar je advertentie campagnes (campagne manager), je A+ content en Deals of Coupons aanmaken.
Voor een aantal zaken heb je een merkregistratie nodig. Voor meer informatie neem gerust contact op.

5. "Prestaties"
-
- Accountstatus: Als je wilt verkopen op Amazon, moet je je houden aan de onderstaande prestatiedoelen en beleidsregels. Deze kun je hier overzichtelijk inzien.
- A-tot-Z-garantieclaims: De Amazon A-tot-Z-garantie beschermt jouw klanten wanneer ze producten kopen die rechtstreeks door jou verkocht zijn en je al hebt verzonden. De A tot Z garantieclaim van Amazon dekt zowel de tijdige levering als de staat van items die u verkoopt. Als klanten niet tevreden zijn met een van beide en met u geen oplossing kunnen vinden, stellen we hen in staat om een claim bij ons in te dienen.
-
-
- Niet-ontvangst: Als jouw klant de gekochte producten niet heeft ontvangen, kunnen ze een terugvordering indienen tegen Amazon. Terugvorderingclaims: Jouw klant kan een terugvordering via Amazon indienen om een aantal redenen.
-
-
-
- Beschadigde goederen: Volgens de Amazon A-tot-Z-garantieclaims heeft een koper recht op terugbetaling als de goederen beschadigd zijn ontvangen. Zorg er dus voor dat je jouw producten goed inpakt en beschadiging tegengaat. Zo voorkom je dat je kosten maakt door beschadigde goederen.
-

6. "Berichten en Instellingen"
Rechts boven in je Seller Central Dashboard kun je naar je berichten en instellingen gaan.
Berichten
Dit zijn het aantal berichten dat je binnen hebt gekregen van klanten. Het is belangrijk dat je deze snel beantwoord want Amazon hangt daar anders een bestraffing aan. Zo zal door het traag beantwoorden van klant berichten je Buy Box naar beneden gaan. Lees hier meer over wat de Buy Box van Amazon is en hoe je daar in kunt scoren. Amazon zal dit meten door onderscheid te maken of je binnen 24 uur hebt geantwoord, of erna. Er wordt via Amazon verwacht dat je snel antwoord.
Instellingen
Om je eigen gegevens te wijzigen of in te stellen klik je hier op "Account gegevens". Verder kun je hier ook je "Verzendinstellingen" of "Fulfilment By Amazon" instellingen aanpassen.

Het hoofdmenu in Seller Central Amazon is opgedeeld in de volgende categorieën:
-
- Catalogus: In het Catalogus kan je jouw producten toevoegen, je concepten voltooien van producten die je aan het toevoegen waas en je verkoop aanvragen bekijken op Amazon.
- Catalogus: In het Catalogus kan je jouw producten toevoegen, je concepten voltooien van producten die je aan het toevoegen waas en je verkoop aanvragen bekijken op Amazon.
-
- Voorraad: Dit is de meest belangrijke sectie van het menu. Via deze dropdown beheer je jouw complete voorraad op Amazon en voeg je producten toe om te verkopen. Ook kun je hier FBA opzetten mocht je willen dat Amazon jouw producten verstuurd naar de klanten.
- Voorraad: Dit is de meest belangrijke sectie van het menu. Via deze dropdown beheer je jouw complete voorraad op Amazon en voeg je producten toe om te verkopen. Ook kun je hier FBA opzetten mocht je willen dat Amazon jouw producten verstuurd naar de klanten.
-
- Tarieven: In deze sectie geeft Amazon je een uitleg over de kosten die je betaald om via Amazon te mogen verkopen. Ook kun je kortingen krijgen op de kosten die je hebt om te verkopen via Amazon. Ga voor meer informatie over verkopen op Amazon naar "Wat kost het om te verkopen via Amazon"
- Tarieven: In deze sectie geeft Amazon je een uitleg over de kosten die je betaald om via Amazon te mogen verkopen. Ook kun je kortingen krijgen op de kosten die je hebt om te verkopen via Amazon. Ga voor meer informatie over verkopen op Amazon naar "Wat kost het om te verkopen via Amazon"
-
- Bestellingen: Onder Bestellingen kun je al jouw bestellingen zien. Tevens komen hier de Retouraanvragen binnen.
- Bestellingen: Onder Bestellingen kun je al jouw bestellingen zien. Tevens komen hier de Retouraanvragen binnen.
-
- Reclame: Net zoals Google Adwords, kan je met Amazon je producten adverteren zodat ze bovenaan komen te staan als mensen jouw product proberen te zoeken. Dat is wel handig mocht je in een productcategorie zitten waar veel concurrentie op is. Adverteren via Amazon werkt ook met een veilingsysteem waar je in kosten per click gaat werken. Meer informatie over Adverteren op Amazon vind je hier.
-
- Stores: Als je een eigen merk ingeschreven hebt kun je een eigen Amazon Storefront aanmaken. Deze kun je hier bewerken.
-
- Overzichten: In deze sectie kun je alle rapporten en overzichten downloaden voor jouw registratie en boekhouding. Hier zijn onder andere lijsten te vinden van al jouw bestellingen van afgelopen maand, kosten, inkomsten en retourzending overzichten.
- Overzichten: In deze sectie kun je alle rapporten en overzichten downloaden voor jouw registratie en boekhouding. Hier zijn onder andere lijsten te vinden van al jouw bestellingen van afgelopen maand, kosten, inkomsten en retourzending overzichten.
-
- Prestaties: Bij prestaties kun je zien hoe jouw account eraan toe is. Zoals eerder genoemd, Amazon vind het belangrijk dat je op tijd levert, op tijd je klanten beantwoord en je retouren zo laag mogelijk houdt. Zo weet Amazon namelijk dat jij een goede leverancier bent. Onder de sectie Prestaties binnen Seller Central van Amazon vind je een sectie genaamd Accountstatus, Feedback, A-tot-Z Garantieclaims, Terugvorderingsclaims en Prestatiemeldingen.
Vragen of een
project starten?
Een hands-on amazon marketplace agency.
Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op.