Internationaal verkopen op Amazon

In het kort
- Internationaal verkopen op Amazon: Wat heb je nodig?
- Internationale uitbreiding van je Amazon listings (binnen Europa);
- Internationale uitbreiding van je Amazon listings (buiten Europa);
- Waar moet je op letten?
Leestijd: 10 minuten
Amazon heeft het voor elkaar gekregen om 1 logistiek systeem op te zetten zodat jij overal jouw producten kunt verkopen. Inmiddels verkopen al zo'n 5 miljoen verkopers iets op Amazon. In dit artikel leggen wij uit hoe jij jouw producten internationaal, dus buiten Nederland, kunt gaan verkopen. Hiervoor moet je met een aantal zaken rekening houden:
- Lokale product wet en regelgeving;
- Lokale belasting regels (voorraad plaatsing afhankelijk);
- Lokale concurrentie;
- Lokale listing en conversie technieken.
Heel eerlijk: Het internationaal uitbreiden van je Amazon assortiment is geen makkelijk process, maar als het eenmaal staat, dan staat het. Je kunt hierbij je potentiele doelgroep met één klap gigantisch uitbreiden.
Internationaal verkopen op Amazon: Wat heb je nodig?
Voordat je de wereld in gaat van het wereldwijd verkopen op Amazon heb je een aantal dingen nodig:
- Een Amazon verkoop account, lees hier hoe jij je kunt aanmelden als verkoper op Amazon;
- Je hebt al producten toegevoegd;
- Indien je gebruik wilt maken van FBA binnen Europa: Een Duits BTW Nummer;
- Een goede ingerichte Seller Central;
- Een bak motivatie om alles goed te zetten en te onderhouden.
Internationaal verkopen binnen Europa
In deze sectie gaan we verder in over hoe je jouw bestaande listings kunt uitbreiden naar andere platformen binnen Europa. Voor de Nederlandse verkoper ligt Amazon Duitsland vaak voor de hand, maar los van Amazon Duitsland kunnen dit zijn:
- amazon.de: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland;
- amazon.co.uk: Het Verenigd Koninkrijk;
- amazon.fr: Frankrijk;
- amazon.it: Italie;
- amazon.es: Spanje.
- amazon.se: Zweden
- amazon.pl: Polen
- amazon.com.tr: Turkije
- amazon.nl: Nederland!
- amazon.co.be: België komt binnenkort!
Daarin is het mogelijk om je verzending als volgt te doen of te regelen:
- Fulfilment by Merchant: Je verstuurt je producten zelf naar de Europese klant.
- Fulfilment by Amazon: Amazon verstuurt de producten naar je Europese klant en zorgt voor lokale klantenservice. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen Pan-European FBA en EFN (European Fulfilment Network). In het artikel "Pan European of EFN, wat kies je." gaan we hier verder op in.
Het gebruik van de "Build International Listings" tool om internationaal te verkopen op Amazon
De Build International Listings (BIL) tool van Amazon helpt je om gemakkelijk je listings op te schalen naar andere Europese landen. Deze tool zet een "Source Marketplace" voor je neer, dus je default marketplace, en zorgt ervoor dat je dit kan opschalen naar "Target Marketplaces", de landen waar je naartoe uit wilt breiden.
We leggen stapsgewijs uit hoe je de Build International Listings tool inzet om je Amazon verkoop uit te breiden naar andere Europese landen:
- Login op je Seller Central;
- Ga naar "Inventory" waaronder de sectie "Sell Globally" staat;
- Selecteer "Build International Listings";
- Selecteer je "Source Marketplace" dit is de default Marketplace vanwaar alle listings gedupliceerd en vertaald worden door Amazon. De "Target Marketplaces" zijn de landen waar jij je listings naar uit wilt breiden. Het is niet perse dat meer landen altijd beter is. Zorg ervoor dat jij je administratie en klantenservice in orde hebt voordat je hiermee begint.
- Selecteer per Target Marketplace wat je in dat land van je huidige Amazon assortiment aan wil bieden. Zo zijn sommige producten misschien beter geschikt voor een markt, maar minder voor de andere. Doe dus altijd goed onderzoek naar je concurrentie en zoekwoorden binnen dat land.
- Stel je prijsstrategie in per land. Zo kan het voor komen dat je voorraad in Duitsland hebt liggen en vanuit daar een pakket wilt versturen. Je zult dan meer betalen voor een Italiaanse verkoop dan voor een Duitse door de extra verzendkosten. Het is daarom mogelijk dat je een prijsdifferentiatie strategie wilt hanteren per land.
- Kijk alles na en druk vervolgens op Save and Continue, Amazon zal alles nog 1 keer voor je op een rijtje zetten om akkoord mee te gaan.
Let op!
Binnen 24 uur zullen je listings nu internationaal beschikbaar zijn. Amazon vertaald deze zelf en zijn vaak niet erg goed. Laten we eerlijk zijn: Hoe vaak heb jij iets gekocht wat vertaald is door een vertaal machine?
Wij hebben een netwerk van internationale e-commerce professionals die jouw listing kunnen vertalen voor de beste conversie. Meer weten? Klik even hieronder.
Internationaal verkopen buiten Europa
Het is ook mogelijk om je producten buiten Europa te verkopen. Dit doe je ook met de Build International Listings tool. Daar kun jij jouw Amazon verkoop eenvoudig uitbreiden naar gebieden buiten Europa. In de meeste gebieden dien je wel een lokale partij te hebben die de administratieve lasten en verplichtingen, lokatie en belasting regelt. Ook vergen meeste Amazon platformen een lokale vestiging en lokale onderneming voordat je daar kunt verkopen.
Amazon America's: Internationaal Verkopen op Amazon in de Verenigde Staten, Canada en Mexico
De grootste markt van Amazon zit nog in The United States. Met zijn 150 miljoen Amazon Prime leden kun je wel stellen dat dit een beest is. Het is mogelijk om je listings uit te breiden zodat je daar kunt gaan verkopen.
Verkopen op Amazon US in de Verenigde Staten:
Om te mogen verkopen in de Verenigde Staten is het aan te raden om gebruik te maken van Fulfilment by Amazon (FBA). Als je dit niet doet kunnen de levertijden namelijk 2-6 weken bedragen waardoor je conversie er zwaar onder lijdt. Weinig klanten hebben zin om zo lang te wachten op hun product.
Maar hoe zet je Fulfilment by Amazon FBA op in de Verenigde Staten? In het artikel "Verkopen op Amazon US in Amerika" leggen wij uit hoe dit allemaal werkt.
Amazon Asia-Pacific: Internationaal Verkopen op Amazon in Japan en Australië
Ook in Japan heeft Amazon een platform. Ze boxen hier op tegen hun grootste concurrent Rakuten. Het is mogelijk om jouw producten te verkopen in Japan door gebruik te maken van de Build International Listings tool.
Let op: Japan is geen makkelijke markt, je moet je listings volledig geoptimaliseerd hebben aan de lokale markt. Ook geld hier dat je moet voldoen aan de lokale wet, regel en belasting wetten.
Naast Japen is Amazon Australië een andere actieve marketplace in Aziatisch-Pacifisch gebied. Deze heeft het voordeel dat de Australische consument Engels spreekt.
- amazon.com.au: Australië
Vragen of een
project starten?
Een hands-on amazon marketplace agency.
Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op.