Van verkopen op Bol.com naar verkopen op Amazon

Internationaal schalen naar Amazon

In het kort

  • 5 redenen waarom internationaal schalen naar Amazon interessant is.
  • Bol.com vs. Amazon, wat zijn de verschillen?
  • Wat heb je nodig om vanaf bol.com naar Amazon internationaal te schalen?

Leestijd: 5 minuten

Ben je begonnen of al vergevorderd met het verkopen op bol.com en ben je bereidt je horizon te verbreden? Dan is het een logische en wellicht verstandige keuze om het verkopen via Amazon te overwegen. Sinds de start van 2020 is Amazon ook gestart in Nederland. Maar waarom zou je jouw groeiende e-commerce onderneming beperken tot het kleine Nederland als de hele wereld aan je voeten ligt? Hoe moeilijk dit lijkt, zo makkelijk is de uitkomst van je vraag, namelijk: Amazon! 

5 redenen waarom internationaal schalen naar Amazon interessant is.

  1. Amazon als merkautoriteit - Als bol.com verkoper of (startende) webshop verkoper kan je niet zomaar internationaal gaan verkopen. Hiervoor is vraag en aanbod nodig. Net als de keuze voor bol.com is de keuze voor Amazon enigszins hetzelfde. Als internetondernemer sta je namelijk veel sterker met de ruggensteun en reputatie van een ‘marketplace gigant’ als Amazon. Dit is een geval van merkautoriteit. Amazon is een bekende naam en consumenten hebben vertrouwen in het merk op het moment dat ze actief zijn op het platform.
  2. Enorme traffic - Dat brengt ons direct bij reden 2. De activiteit en het gigantische verkeer op de marketplace Amazon. Amazon heeft meer dan 300 miljoen actieve gebruikers, dit is uiteraard over alle markten gerekend. Reken je niet direct rijk, waar vraag is neemt het aanbod ook toe. De concurrentie binnen Amazon is groot. Als je hier tussen weet te komen dan heb je een mooie markt te pakken.
  3. Maximaal groeipotentieel - Omdat je via Amazon in zo’n beetje elk deel van de wereld kan verkopen is je groeipotentieel maximaal. Er is geen ander platform op welke manier dit zo laagdrempelig is als Amazon. Daarbij is het makkelijk op te schalen, je kan beginnen in Europa en zodra het hier loopt schalen naar andere continenten.
  4. Automatisering - Doormiddel van de grootte van de marketplace Amazon is alles te automatiseren. Zeker als je gebruikt maakt van Fullfilment by Amazon (FBA) neemt Amazon alles van jou uit handen. Lees hier meer over FBA en hoe dit werkt.
  5. Bescherming tegen fraude - Amazon zorgt voor het accepteren van betalingen en heeft een uitstekende bescherming tegen fraudeurs. Opnieuw een punt minder om je zorgen over te maken.
Bol.com naar Amazon

Bol.com vs. Amazon, wat zijn de verschillen?

In de basis zijn bol.com en Amazon voor jou als e-commerce ondernemer hetzelfde. Het zijn beide platformen die je de mogelijkheid geven om jouw producten aan te bieden aan de massa van bezoekers die dag in dag uit op deze platformen hun aankopen doen.

Belangrijkste verschillen

  • Loyaliteit: bol.com heeft het vertrouwen bij de klant en de Nederlandse leverancier door zijn jarenlange deelname aan de online markt in Nederland. Dit is dan ook het grootste voordeel ten opzichte van Amazon. Consumenten, verkopers en leverancier geven momenteel nog steeds het voordeel aan bol.com waarbij loyaliteit een van de grote factoren is die hierbij meespeelt. Want waarom zou je een Amerikaans bedrijf gaan pushen als bol.com een bewezen bedrijf is in Nederland?
  • Gebruiksvriendelijkheid: De back-end van Amazon kan voor veel verkopers erg verwarrend zijn. Amazon is praktisch en functioneel gebouwd voor de verkoper. Dit betekent helaas niet dat het gebruiksvriendelijk is. Wij zijn als Nederlanders en Belgen verwend de afgelopen jaren als het gaat om User Experience. Ook bol.com is hier goed in, ze helpen waar nodig en de back-end is simpel en gebruiksvriendelijk gebouwd.
  • Legals en certificatie: Amazon is enorm streng in het aanleveren van legals en certificatie voor bepaalde categorieën van producten. Waar je bij bol.com bijna alles kan aanbieden zonder certificatie is het bij Amazon bij meer dan 50% van de categorieën een of meerdere certificaten moet aanleveren. Het voordeel hiervan is wel dat je legaal altijd gedekt bent.
  • Verkeer & massa: Amazon is met ruim 300 miljoen gebruikers wereldwijd uiteraard veel groter dan bol.com met om en nabij 13 miljoen gebruikers. Uiteraard is het wel zo dat je de juiste markten moet vinden waar jouw product tot zijn recht komt. Het zal je niet verbazen dat er dus veel meer potentie zit in het verkopen op Amazon.
  • Schalingsmogelijkheden: Er zit een maximum op beide platformen wat je kunt verkopen. Als je in een bepaalde niche marktleider bent heb je je potentieel bereikt. Bij Amazon kan je dan de juiste stappen ondernemen om naar een ander land of continent op te schalen met het zelfde product. De enige manier om bij bol.com je online onderneming nog verder te laten groeien is door het kiezen en ontwikkelen van nieuwe producten.
  • BTW registraties: Als je Fulfillment by Amazon gebruikt ben je BTW plichtig in het land waar je voorraad ligt. Dit betekent dat je hiervoor een BTW registratie nodig hebt. Je moet alleen aangifte doen in het land waar je voorraad ligt en verkoopt. De rest van de verkopen kan je aangeven in de One-Stop-Shop. Wil je hier meer over weten, kijk dan hier.
E-commerce ondernemer

Wat heb je nodig om vanaf bol.com naar Amazon internationaal te schalen?

Waar de mogelijkheden bij bol.com makkelijk en gebruiksvriendelijk worden weergegeven, ervaart de Amazon verkoper dit vaak erg cryptisch. Om deze reden is het goed om eens op een rijtje te zetten wat je nu nodig hebt om te gaan verkopen op Amazon als je al op bol.com verkoopt.

1. Legals

Met je legale entiteit ben je binnen bol.com al geverifieerd. Dit betekent dat je hiermee ook een Amazon account kan aanmaken. Hiervoor heb je de volgende credentials nodig:

  • Geldig e-mailadres
  • Zakelijke info & contactgegevens
  • Bedrijfsregistratie: KVK nummer
  • Mobielnummer

Als je gebruik wilt maken van FBA, dan heb je een Duits BTW nummer nodig. De reden hiervan is omdat er geen Fulfillment centers zijn in Nederland en daarbij is Duitsland dichtbij en toegankelijk. Als je voorraad hebt liggen in een land en vanuit hier verkoopt ben je btw plichtig. Alles over het aanvragen van een Duits btw nummer lees je hier.

2. Producten en EAN nummers

Uiteraard verkoop je je producten al op bol.com en wil je deze op Amazon verkopen. Het is dus niet meer dan logisch dat je voorraad voor de deze producten nodig hebt.

Een error die vaak voorkomt bij verkopers die eerst verkopen via bol.com en daarna via Amazon heeft te maken met de EAN nummers. Deze zijn vaak in bulk via Nederlandse websites gekocht en conflicteren vervolgens binnen Amazon. Dit soort errors kan je voorkomen voor je EAN-Codes te kopen via GS1. 

3. Regel je merkregistratie voor de Benelux (BOIP) of Europa (EUIPO)

Een merkregistratie is een van de belangrijkste stappen in het proces van het verkopen op Amazon. Door een merkregistratie sta je veel sterker binnen Amazon. Je hebt je eigen producten onder dit merk en bent dus altijd “owner” van jouw producten en merk. Daarbij geeft het je de mogelijkheid om A+ Content en een Storefront te bouwen. 

4. Zorg dat je de juiste certificatie voor jouw producten hebt (voorkom problemen achteraf)

Onderzoek goed of jouw product certificatie nodig heeft voor verkoop op Amazon. In meerdere categorieën (Voorbeeld: Etenswaren, Elektronica) heb je certificatie nodig voor het verkopen van de producten. Zorg dat je dit vooraf geregeld hebt, dit kan je veel tijd (en omzet) schelen.

5. Optimaliseer en vertaal je product pagina’s

Kijk goed naar wat andere verkopers doen op Amazon. Dit is een van de belangrijkste learnings die je kan doen op marketing gebied. Amazon zit anders in elkaar in zowel de back-end als front-end. Amazon consumenten kijken anders naar een product en product pagina dan consumenten dit op Bol doen. 

Houdt er ook rekening mee dat de consument de product pagina het liefst in zijn moedertaal ziet. Dit verhoogt je conversie ratio al voordat je bent begonnen. Ben dus bereid om goede vertalingen te regelen voor al jouw product pagina’s.

Ben jij en is je onderneming klaar om op Amazon te gaan verkopen maar heb je hier hulp bij nodig?

Amazon-Advies-EPR-VerpackG- EPR- LUCID-LinkedIn.jpg

Vanaf 15 juni 2022 is een verpakkingsregistratie (LUCID) verplicht op Amazon.

Door Noud | 02/05/2022

Amazon heeft sinds kort een nieuwe regel ingediend binnen Seller Central en de verkoop via het platform. Het was sowieso al verplicht om een VerpackG registratie aan te vragen indien je voorraad in Duitsland had liggen. Voorheen was dit voornamelijk …

Vanaf 15 juni 2022 is een verpakkingsregistratie (LUCID) verplicht op Amazon. Lees verder »

Amazon polen verkopen internationaal amazon.pl

Verkopen op Amazon Polen, interessant? (amazon.pl)

Door Sam Wiering | 01/05/2022

“Polen is een zeer belangrijk land voor ons en we zijn van plan om hier de komende jaren te blijven investeren, waarbij we ernaar streven om klanten een nog rijkere selectie van producten te bieden die beschikbaar zijn tegen geweldige …

Verkopen op Amazon Polen, interessant? (amazon.pl) Lees verder »

neprecensies

Amazon wil sites/bedrijven sluiten die de authenticiteit van eerlijke reviews bedreigen.

Door Noud | 13/04/2022

Amazon heeft rechtszaken aangespannen tegen bedrijven die fake reviews schijven. Zij zijn verantwoordelijk voor het schrijven van gestimuleerde en misleidende productrecensies in ruil voor geld of gratis producten. De rechtszaken zijn bedoeld om twee grote “neprecensies” bedrijven, AppSally en Rebatest, …

Amazon wil sites/bedrijven sluiten die de authenticiteit van eerlijke reviews bedreigen. Lees verder »

Vooral internationale verkopers op Amazon.nl

Door Sam Wiering | 11/03/2022

Van alle verkopers op de Nederlandse Marketplace van Amazon is slechts 2 procent afkomstig uit Nederland. 

Scroll naar top