Wat is de Amazon Buy Box?

En hoe kun je deze winnen?

wat is de amazon buy box

In het kort

  • Uitleg over de Amazon Buy Box;
  • Hoe jij ervoor kunt zorgen dat je deze zo vaak mogelijk wint! 

Leestijd: 2 minuten

Wat is de Amazon Buy Box?

Meeste klanten zullen niet de moeite nemen om naar beneden te scrollen en de volledige lijst met verkopers op een vermelding te bekijken. In plaats daarvan gaan ze gewoon naar de aanbevelingen onder de Buy Box (In Winkelwagen & Nu Kopen sectie samen) en doen ze hun aankopen. Als jij meer producten wilt verkopen, moet je dus weten hoe jij die Amazon Buy Box plaatsing kunt winnen.

De afbeelding hierboven toont de positionering van de Amazon Buy Box voor overige verkopers (waar jij dus wilt staan).

Welke factoren beïnvloeden de Amazon Buy Box?

Het exacte algoritme dat wordt gebruikt om te bepalen wie de Amazon Buy Box wint, is een goed bewaard geheim van Amazon om uitbuiting door verkopers te voorkomen.

Alsnog kun jij ervoor zorgen dat je deze plek wint door extra aandacht te besteden aan de volgende factoren:

  • De prijs van het product. Amazon houdt van een lage concurrerende prijs. Er wordt verwacht dat je waakzaam bent en de markt in de gaten houden voor prijswijzigingen. Probeer ervoor te zorgen dat jouw prijs altijd lager is dan of gelijk is aan de prijs van de Buy Box van jouw concurrent.
  • De afhandelingsmethode (FBA vs FBM). Amazon zal sneller een voorkeur geven aan verkopers die via FBA verkopen, daar verdienen zij immers meer op. Denk dus goed na over welke afhandelings methode jij gaat gebruiken.
  • De review score van de listing. Bij Amazon draait alles om de klant centraal te stellen. Hoe meer klanten op Amazon kopen, hoe meer geld Amazon verdient.
    Daarom moeten klanten tevreden worden gehouden door een goede koopervaring. Dit wordt weerspiegeld door de klant die jou een goede feedback score geeft.

Als een hoog percentage van de verkopen resulteert in slechte feedback, dan zal de gemiddelde feedback slecht zijn, wat ertoe kan leiden dat het Amazon-algoritme jouw niet in de Amazon Buy Box toont. Een goede manier om te helpen jouw klant feedbackscores te verbeteren, is door altijd een snelle en betrouwbare klantenservice te bieden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je altijd binnen 24 uur reageert op berichten van kopers.

Whitelabel producten uit china Rekket badmintonset

Rekket: Whitelabel sample producten met logo

Door Peter | 11/11/2020

De herfst heeft ons inmiddels weer naar binnen gestuurd. De verkoop van badminton sets ligt dan ook helemaal stil. Dit is een typisch seizoensproduct waarvan elke de zomer de vraag weer aanwakkert. Zodra de herfst komt kijken is het dan …

Rekket: Whitelabel sample producten met logo Lees verder »

amazon ideal

Nederlanders kunnen nu lid worden van Amazon Prime met iDeal

Door Ties | 21/10/2020

Het was een vaak gehoorde klacht. Geen Amazon Prime lidmaatschap aan kunnen schaffen omdat wij Nederlanders geen creditcards hebben. Inmiddels heeft Amazon dit opgelost en kun je voortaan bij Amazon met iDeal betalen. Hiermee kan (bijna) elke Nederlander lid worden …

Nederlanders kunnen nu lid worden van Amazon Prime met iDeal Lees verder »

amazon product titel schrijven

De perfecte Amazon Product Titel schrijf je zo.

Door Ties | 08/10/2020

You never get a second chance, to make a great first impression! Een eerste indruk telt. Zowel bij een sollicitatiegesprek, bij een eerste date, of in dit geval, als de klant op zoek gaat naar een product op Amazon. De …

De perfecte Amazon Product Titel schrijf je zo. Lees verder »

Early reviews verzamelen op Amazon

Snel beoordelingen krijgen met het Early Reviewer Program

Door Peter | 14/09/2020

Als online verkopers weten we allemaal hoe belangrijk beoordelingen van onze klanten zijn. Dit geeft ons, als verkopers, goede feedback over producten of een service. Bijkomend voordeel is het vertrouwen van consumenten, dat is belangrijk en leidt tot meer verkopen. …

Snel beoordelingen krijgen met het Early Reviewer Program Lees verder »

Scroll naar top