Wat is het verschil tussen Fulfillment by Amazon (FBA) en Logistiek via Bol.com (LVB)?

In het kort
- Als particulier verkopen is niet mogelijk
- Kvk inschrijving is vereist
Leestijd: 2 minuten
Als verkoper kun je jouw producten laten leveren via Amazon of Bol.com. Wanneer Amazon jouw logistiek proces uit handen neemt noem je dit: Fulfillment by Amazon (FBA), wanneer je dit door Bol.com laat doen heet dit: Logistiek via Bol (LVB). Beide opties lijken op elkaar.
In dit Artikel leest jij hoe FBA en LVB werkt, wat de kosten hiervan zijn en wat de voor- en nadelen van deze manier van verzenden zijn.
Fulfillment by Amazon (FBA)
Fulfillment by Amazon houdt in dat Amazon jouw product opslaat en verstuurd vanuit een van hun logistieke centra. Jij stuurt jouw producten naar Amazon, zij slaan ze op en wanneer een klant ze koopt versturen zij de producten naar de klant. Amazon verstuurt niet alleen producten naar klanten, maar handelt ook eventuele retourzendingen af. Ook neemt Amazon de volledige klantenservice over in de taal van jouw klant!
De voordelen van het gebruik van Fulfillment by Amazon (FBA):
Gebruik maken van Fulfillment by Amazon kent verschillende voordelen, deze vind je hieronder:
- De naam van Amazon kan door jouw klanten aan je product worden gekoppeld: Er ontstaat meer vertrouwen omdat de naam gekoppeld is aan jouw product. Ook neemt Amazon de klantenservice op zich en hebben ze contact met jouw klant in zijn of haar taal.
- Binnen Europa goedkoper verzenden: Amazon heeft contact met meerdere partijen in Europa waardoor het verzenden van producten goedkoper wordt voor jou!
- Multi-channel uitvoering: Omdat Seller Central op Europees niveau plaatsvindt kan Amazon ook jouw voorraad verzenden die je op verschillende platformen in verschillende landen (.co.uk, .it, .es, .de, .fr) aan kunt bieden.
- Gestandaardiseerde verzendingen: Alle Fulfillment by Amazon bestellingen worden op dezelfde manier verzonden. Amazon zorgt ervoor dat jouw product verzameld wordt, ingepakt wordt en verzonden wordt naar de klant.
- Toegang tot het Amazon Prime publiek: Als je jouw producten via Fulfillment by Amazon verzend, kom je in aanmerking voor Amazon Prime. Amazon Prime zorgt voor een snellere levering en betere service, hierdoor zal jouw conversie omhoog gaan.
De nadelen van het gebruik van Fulfillment by Amazon (FBA):
- Redelijk prijzig: De kosten voor fulfillment en opslag kunnen op lange termijn al redelijk snel oplopen. Als je gebruik maakt van Fulfillment by Amazon en je producten lang blijven liggen in het magazijn, kan dit op de lange termijn prijzig worden. Als je jouw voorraad van Amazon weg wilt halen betaal je hoge verwijderingskosten.
- Problemen met productverwerking: Het kan voorkomen dat er producten beschadigt worden of kwijt raken, in de meeste gevallen betaald Amazon dit terug aan de verkopen. Wanneer dit onopgemerkt gebeurt kan het de verkoper geld kosten.
- Nauwkeurige productrichtlijnen: Voor sommige producten heeft Amazon speciale leveringseisen. Het kan zo zijn dat jouw product hieronder valt en je moet voldoen aan deze richtlijnen, dit kan prijzig worden.
- Verwarring met identieke producten: Amazon's standaard inventaris setting is om dezelfde producten van één fabrikant samen te voegen. Dat betekent dat als jij exact hetzelfde product verkoopt als een andere verkoper, je voorraad kan worden verward met die van je concurrent. Dat is natuurlijk niet erg handig.
- Meer retouren (en de kosten hiervan): Amazon maakt het retouren van producten erg gemakkelijk. De fee die jij als verkoper betaald is net zo hoog als de fee die je betaald voor Fulfillment by Amazon. Wel neemt Amazon het retourproces uit handen.
Wat zijn de kosten van Fulfillment by Amazon (FBA)?
- Standaard verkoperskosten: Amazon rekent ongeveer 15-18% van de productprijs als verkoopkosten wanneer jouw artikel wordt verkocht. Hoeveel dat precies is varieert per product. Voor alle kosten van Amazon FBA op een rijtje ga dan naar "Wat kost het om te verkopen via Amazon?"
- Fulfilment by Amazon vergoedingen: Naast de standaardkosten van Fulfillment by Amazon, betaal je als verkoper ook kosten die afhangen van; de grootte, de eenvoud van het picken en verpakken, de verzending en handling, de hoeveelheid klantenservice die bij jouw product komt kijken en het aantal retouren wat jij binnenkrijgt.
- Voorraad Opslag kosten: Op basis van de kalendermaand en het dagelijkse gemiddelde volume wordt er aan verkopers maandelijkse opslagkosten per kubieke meter gerekend. Deze kosten variëren ook per productsoort. Kosten voor opslag op lange termijn zijn van toepassing op producten die langer dan 365 dagen in een Amazon fulfilment centrum zijn opgeslagen en worden toegevoegd aan de maandelijkse kosten voor voorraadopslag.
Logistiek via Bol.com (LVB)
Logisitiek via Bol.com neemt het logistiek proces van jouw onderneming compleet over. Als de klant via Bol.com jouw product besteld, is Bol.com verantwoordelijk voor het logistiekproces. Bol regelt; de betalingen, administratie, garantie, retourzendingen en klantenservice. Bol.com rekent een bemiddelingsbijdrage per verkocht product.
Let op! Door de sterk toegenomen vraag voor Logistiek via bol.com worden er vanaf 1 april 2020 pas weer aanvragen in behandeling genomen.
Je kunt de kosten berekenen op het partnerplatform. De tarieven voor LVB liggen tussen de €3,20 en €5,80 per besteld artikel, exclusief toeslagen.
De voordelen van Logistiek via Bol.com LVB
Het gebruik maken van Logistiek via Bol.com kent verschillende voordelen, deze staan hieronder opgesomd:
- Snelle levering vanuit Bol.com: Wanneer je voor Logistiek via Bol kiest, val je onder de categorie “Bol Select”, dit betekend dat jouw producten binnen een dag bij de klant zijn wanneer hij of zij iets besteld heeft. Als een klant kiest voor een van deze uitgebreide bezorgopties kost dit jou niets extra.
- Klanten service via Bol.com: Bol regelt voor jou de klantenservice. Zij zijn aanspreekpunt en zorgen ervoor dat jouw klant op een professionele manier wordt geholpen.
- Retourzendingen gaan via Bol.com: Wanneer je gebruik maakt van Logistiek via Bol, slaat Bol niet alleen jouw producten op in hun magazijn, maar nemen ze ook het retourproces over.
- Betere positie in de zoekresultaten van Bol.com.
De nadelen van Logistiek via Bol.com LVB
- Je geeft veel macht uit handen: Wanneer je kiest voor Logistiek via Bol, kan Bol jouw product omschrijving en afbeelding veranderen. Je wordt afhankelijker van het netwerk van Bol.com.
- Er is een maximale maatvoering binnen Logistiek via Bol.com: Wanneer je gebruik maakt van Logistiek via Bol.com moet je er rekening mee houden dat de maximale maatvoering is 75 x 55 x 45 cm is
- €0,35 toeslag bij breekbare artikelen: Voor breekbare artikelen als; horloges, zonnebrillen, tassen/lederwaren, baby- & peuterkleding, sportkleding & sportschoenen wordt een toeslag van €0,35 per artikel gerekend.
- Bol.com hanteert een strikt beleid met regels waar een verkoper zich aan dient te houden. Te veel retourzendingen, annuleringen on negatieve beoordelingen van klanten zorgen voor een lagere positie in de zoekresultaten.
Wat zijn de kosten van logistiek via Bol.com?
De kosten voor het gebruik van Logisitek via Bol.com staan in onderstaand schema. Te zien is dat het bedrag afhangt van het formaat van het pakketje. Als verkoper betaal je per verzonden pakket een tarief, maar ook per opgeslagen product.
Maat | Tarief per besteld artikel | Tarief op voorraad per maand |
XS | €3,20 | €0,075 |
S | €4,00 | €0,10 |
M | €4,75 | €0,20 |
L | €5,50 | €0,30 |
Via deze site kun je zelf berekenen wat je kwijt bent wanneer je kiest voor Logistiek via Bol.com.
Vragen of een
project starten?
Een hands-on amazon marketplace agency.
Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op.