Amazon SEO optimaliseren

Amazon SEO optimalisatie
Bepaal jouw strategie voor de optimalisatie van Amazon SEO

In het kort

  • Amazon SEO zorgt voor een betere ranking
  • Onpage SEO bestaat uit Zoekwoorden, url en backend zoekwoorden

Leestijd: 5 minuten

Als verkoper wil je vaak zo veel mogelijk verkopen op Amazon. Maar er zijn meer kapers op de kust, want net als jij, willen andere verkopers ook zoveel mogelijk verkopen. Om er voor te zorgen dat bezoekers jouw producten kopen is Amazon SEO van groot belang. Hoe word je beter vindbaar in de resultaten van Amazon?

Zoekmachine optimalisatie voor Amazon's A9 Algoritme

Het doel van het A9 algoritme is de bezoekers de juiste producten te laten zien. Want dit betekent een tevreden bezoeker, een tevreden verkoper, en uiteraard een tevreden Amazon. Zo verdienen ook zij het best.

  • Zoekwoorden / keywords voor Amazon
    • Zoekwoorden zijn de woorden die door bezoekers ingetypt worden om bij bepaalde producten te komen. Net als bij zoekoptimalisatie voor Google is het belangrijk onderzoek te doen naar welke woorden er op Amazon gezocht wordt. Een handige tool daarvoor is https://keywordtool.io/amazon (geen sponsor!!). De beperkte versie is gratis te gebruiken, de pro versie is voor korte tijd gratis te gebruiken. Zoekwoorden geven een beeld van de zoekvolume's en de potentie van jouw producten.
    • De bevindingen van het onderzoek gebruik je om de titel, productomschrijving en de afbeeldingen te optimaliseren voor de vindbaarheid van jouw producten.

Voor de ervaren verkopers onder ons kunnen ondersteunende tools zoals Helium10 niet ontbreken. Lees hier verder over de tool voor Amazon product en keyword research.

  • De juiste URL gebruiken
    • De url is een belangrijk onderdeel van de identiteit, en dus ook vindbaarheid, van jouw product. In een goede url staan de volgende onderdelen:
    • Belangrijke zoekwoord(en) verwerk je in de url van jouw product.
    • De Node ID voeg je toen aan je url. Dit is de parameter die Amazon gebruikt voor de categorie van het betreffende product.
    • Het merk voeg je toe aan de url. Voor monitors kan dat bijvoorbeeld LG zijn.
    • Optioneel nog belangrijke kenmerken. Voor monitors kan dat gaming zijn.
    • Voorbeeld van een goede monitor url: amazon.nl/monitor-gaming-lg-16366028031/....
  • Backend zoekwoorden voor Amazon
    • Dit zijn zoekwoorden die niet direct zichtbaar zijn voor de bezoeker maar wel invloed hebben op de vindbaarheid in de zoekresultaten. Enkele voorbeelden:
    • Synoniemen van zoekwoorden zoals beeldscherm tegenover monitor.
    • Foutieve spelling van zoekwoorden zoals portemonnee tegenover portemonee.
    • Verkleinwoorden zoals hoes tegenover hoesje.
    • Extra zoekwoorden die simpelweg niet meer in de titel passen.
    • De backend zoekwoorden zijn te vinden via 'voorraad beheren' -> 'bewerken' helemaal rechts bij een specifiek product -> 'zoekwoorden' tab bovenin.

Amazon SEO backend keywords

Verder optimaliseren

Bovengenoemde punten zijn zogenaamde 'onpage' optimalisaties voor Amazon SEO. Daarnaast zijn er nog veel meer factoren die invloed hebben op de ranking in Amazon. Een belangrijke factor is de content van de productpagina. Hieronder enkele onderdelen daarvan:

Misschien nog wel het belangrijkste punt voor de ranking is de verkoop. Richt een productpagina goed in, dan verkoop je meer, en als je meer verkoopt zul je nog hoger komen in de Amazon rankings en zo voort.

Vragen of een
project starten?

Een hands-on amazon marketplace agency. 

 

Wij ondersteunen bedrijven van A tot Z in hun groei op amazon Marketplaces in 14 verschillende landen. Heb je een specifieke vraag of wil je graag hulp bij het opzetten van je amazon business? Neem gerust vrijblijvend contact op. 

Scroll naar top